Filmová recenze: Fincherova temná vize Hollywoodu

Film Mank Davida Finche mimo jiné ukazuje, jak Hollywood dokázal obětovat pro dobrý příběh pověst kohokoli včetně scenáristy Hermana J. Mankiewicze, kterého hraje Gary Oldman.

Film Mank Davida Finche mimo jiné ukazuje, jak Hollywood dokázal obětovat pro dobrý příběh pověst kohokoli včetně scenáristy Hermana J. Mankiewicze, kterého hraje Gary Oldman. Zdroj: Netflix

Film Mank režiséra Davida Finche je temnou vizí Hollywoodu třicátých a čtyřicátých let
Film Mank režiséra Davida Finche je temnou vizí Hollywoodu třicátých a čtyřicátých let
Film Mank režiséra Davida Finche je temnou vizí Hollywoodu třicátých a čtyřicátých let
Film Mank režiséra Davida Finche je temnou vizí Hollywoodu třicátých a čtyřicátých let
Film Mank režiséra Davida Finche je temnou vizí Hollywoodu třicátých a čtyřicátých let
9
Fotogalerie

Prosinec patří kromě nových vánočních příběhů tradičně i filmům s největšími oscarovými ambicemi. Ani nestandardní podmínky roku 2020 na tom nic nezměnily, jen se ony velké premiéry přesunuly na on-line videotéky, především na tu momentálně nejúspěšnější, Netflix. Tam se představila i novinka Davida Finchera Mank.

Fakt, že většina diváků si tento cinefilský návrat do zlatého věku Hollywoodu může pustit jen na obrazovce, není jediným paradoxem tohoto filmu.

Scénář dramatu o pozapomenutém brilantním scenáristovi Hermanu J. Mankiewiczovi totiž napsal pozapomenutý novinář a odmítnutý scenárista Jack Fincher už v devadesátých letech. V roce 2003 pak zemřel a z Manka se stal osobní projekt jeho syna.

Od Netflixu, s nímž nedávno uzavřel výhodnou dohodu o spolupráci, dostal David Fincher volnou ruku. Tak jako kdysi Orson Welles od studia RKO, pro něž jako svůj debut Welles natočil Občana Kanea, již dlouho považovaného za jeden z nejlepších filmů historie.

Mank, který se ve filmu zajímá o vznik scénáře ke Kaneovi, se nebude počítat za nejlepší snímek Fincherovy úctyhodné kariéry čítající tituly jako Klub rváčů, Zodiac či Social Network. Nejen protože znovuotevírá spor o autorství mezi Wellesem a Mankiewiczem. Ten filmoví kritici vyřešili už v sedmdesátých letech spíše ve prospěch Wellese.

Fincherův film přesto ovládá charizmatický Gary Oldman jako důvtipný alkoholik a solitér Mankiewicz. Přehlednost snímku nicméně ztěžuje množství postav, hvězd, motivů a duchaplných slov – tedy dramaturgické lapsy, které filmům, jež si režisér nemusí tvrdě obhajovat, hrozí častěji než okamžité zařazení ke klasice.

Poněkud těžkopádné vyprávění, které si ze psaní Kanea v roce 1940 odskakuje k zásadnějším a podnětnějším flashbackům ze třicátých let, ovšem vyžaduje od začátku od diváků pozornost. A za ni se Mank odmění.

Velmi postupně se v něm totiž začnou rýsovat hlavní hráči i hlavní témata a film prokáže, že je dílem bohatým nejen na detaily z někdejšího provozu Hollywoodu, ale také na promyšlené pobídky k zamyšlení o povaze i dopadu zkreslené reprezentace lidí, politiky i éry.

Navíc je snímkem, jež dokáže nostalgii po pozlátku přebít svou vtahující noirovou atmosférou stvořenou sice viditelně digitálně a někdy příliš tmavou, přesto až horečnou kamerou Erika Messerschmidta a podprahově hrozivou hudbou Trenta Reznora a Atticuse Rosse.

 

Podívejte se na trailem k filmu Mank:

Mank (drama, USA, 131 minut)

Režie: David Fincher
Scénář: Jack Fincher
Hrají: Gary Oldman, Amanda Seyfriedová, Tuppence Middletonová, Charles Dance
Hodnocení: 70 procent

Autorka je spolupracovnicí redakce