Ministry se vracejí zbytečnou nahrávkou

Legenda. Al Jourgensen a jeho projekt Ministry patřili na přelomu osmdesátých a devadesátých let ke kapelám udávajícím směr tvrdé muziky

Legenda. Al Jourgensen a jeho projekt Ministry patřili na přelomu osmdesátých a devadesátých let ke kapelám udávajícím směr tvrdé muziky Zdroj: profimedia.cz

Slovy excentrického principála Ala Jourgensena se měla novinka amerických Ministry stát jednou z padesáti největších událostí rokenrolu. Při pouhém srovnání s legendárními deskami skupiny z přelomu osmdesátých a devadesátých let v čele s Psalm 69 aktuální úroda Relapse bledne. Revolucí či zásadním dílem bude jen stěží.

Není to ale jediná mediální stopa, již se v souvislosti s novinkou sluší zmínit. K americkému halovému turné nadrobil Jourgensen mnohá interview, promotéry evropských letních festivalů, kterých jsou letos Ministry součástí, odbyl jediným předpřipraveným, jež média mohou rozmělnit a otisknout. Třeba vzpomenout i tři roky starý povzdech nad zatím posledním rozpadem kapely, neboť její alba jsou prý časově příliš náročná na přípravu; vyžadují stejné období, za jaké vznikne až osm nahrávek ostatních zpěvákových projektů.

Paradoxně novinka působí bezprostředním dojmem, jakoby vznikla naráz, během jediné seance. Až na pár výjimek je návratem k přímočarosti a vyostřenému metalovému zvuku konce osmdesátých let, spíše než ke skladatelskému dospění a přístupnějšímu zvuku desetiletí následujícího. Pokračuje tedy v podobných šlépějích jako předcházející protibushovská trilogie, tento posun odráží i změna publika: po vrcholném albu Psalm 69 obrážela skupina festivaly alternativní, v jejím letošním programu vévodí vesměs ty metalové.

Například v rámci aktuálního ročníku festivalu Brutal Assault bude moci skupinu zhlédnout i české publikum. S hvězdnou sestavou po boku, v níž kromě dlouholetých spolupracovníků figuruje i kytarista Tommy Victor z nedoceněných žánrově spřízněných Prong, natočil Jourgensen album, které je navzdory prohlášením prosté jakéhokoli dobývání met, ani nepředstavuje kdovíjak silný materiál. Skladby jsou sice intenzivní, vévodí jim divoké uvíjející rytmy programovaných bicích, řezavé, monotónní kytary a vyřvávané refrény, chybí však výraznější motivy. Písně se proto slévají, celek působí, jako by metalová kapela bez špetky invence přehrávala materiál hardcore-techno autorů. Není to ani jedna z událostí rokenrolu, událost roku, ani milník kapely, ba ani jedna z jejích vydařenějších nahrávek.

Ministry: Relapse

Vydavatel: 13th Planet, 2012
Hodnocení: 50 %

Autor je spolupracovníkem redakce