Nádherná monografie Daniela Clowese

Daniel Clowes

Daniel Clowes Zdroj: E15

Američan Daniel Clowes patří mezi nejvýznamější komiksové umělce, což vedle slavných děl Ghost World, Ice Heaven či Wilson dokládá také řada komiksových cen či nominace na Oskara za nejlepší adaptovaný scénář za úpravu vlastního Přízračného světa (Ghost World). Velká škoda, že do češtiny nebylo přeloženo žádné z jeho grafických alb a milovníci podmanivých příběhů obyčejných hrdinů se rekrutují výhradně ze znalců angličtiny.

Titíž pak ocení i první Clowesovu monografii The Art of Daniel Clowes: Modern Cartoonist, kterou v dubnu vydalo newyorské nakladatelství Abrams ComicArts. Lepší poctu si totiž Clowes ani jeho fandové vysnít snad ani nemohli.

Za konceptem knihy, jež zároveň může fungovat jako katalog k právě probíhající stejnojmenné výstavě v kalifornském Oaklandu, je Alvin Buenaventura. Podařilo se mu shromáždit hned několik výrazných osobností, jež jsou podepsány pod jednotlivými částmi publikace. Například Chris Ware, autor legendárního grafického románu Jimmy Corrigan: nejchytřejší kluk na světě, je autorem vzpomínkové kapitoly, jež zachycuje důležitost Clowese pro hnutí amerického nezávislého komiksu.

Spisovatel, fotograf a filmový kritik Ray Pride zase popisuje vztah Clowese k filmovému médiu, který je mnohem hlubší a zásadnější než prostý fakt, že napsal několik scénářů pro film a televizi. Krátká, ale působivá část Suzanne Millerové je věnována Clowesovi jako portrétistovi, jenž svým unikátním stylem zachytil například herce Billa Murrayho či Baracka Obamu. Velmi sympatický a důležitý je také rozhovor se samotným Clowesem o jeho inspiracích a rutinách.

Nejdůležitější část nazvanou Narration after Y2K (zjednodušeně lze přeložit jako Narace po roce 2000) má však na svědomí akademik a teoretik sekvenčního vyprávění Ken Parille. Ten analyzuje čtveřici posledních Clowesových komiksů (Ice Heaven, The DeathRay, Mister Wonderful a Wilson) a ukazuje, že se autor vědomě zbavuje ustáleného stylu (který byl vlastní jeho předchozím dílům) a nahrazuje jej rozmanitostí a nepředvídatelností vyprávění.

Jednotlivé fascinující analýzy se věnují především neustálému pnutí mezi vizuální a textovou částí Clowesova kódu, díky němuž jeho příběhy dokážou sdělovat (a také přenést na čtenáře) stále komplikovanější a komplexnější emoce hlavních postav i autora.

Publikace je navíc graficky krásná a nabízí spoustu reprodukcí, ať už Clowesova díla či jeho inspiračních zdrojů. Navíc se díky ní čtenáři mohou seznámit s celými pasážemi jeho kultovního magazínu Eightball, jenž je jinak zcela nedostupný. Snad se něco z Clowesovy tvorby konečně dostane i k českým čtenářům.