Naučte se chápat filmové umění

ilustrační foto

ilustrační foto Zdroj: kolaz E15

Nakladatelství Akademie múzických umění v Praze pokračuje v záslužné práci a po Dějinách filmu dvojice legendárních filmových kritiků a teoretiků Davida Bordwella a Kristin Thompsonové vydává i jejich stěžejní učebnici studia formy a stylu Umění filmu. Filmoví nadšenci tak mají k dispozici jednu z nejuznávanějších prací svého druhu.

Hlavním kladem publikace je její mnohovrstevnatost, díky níž je poučná právě pro nejširší čtenáře – pro zasvěcené i ty filmovou teorií netknuté. Autoři k látce přistupují z kombinace mnohých přístupů, z nichž je nejdůležitější funkční strukturalismus. Byť tento termín nikdy nezazní, autoři se k němu přiznávají implicitně. Klíčovým termínem pro je ně filmový zážitek, jemuž by se čtenáři knihy měli naučit skutečně rozumět.

Kniha je rozdělena do větších celků, z nichž několik je tradiční součástí většiny podobných publikací – technologie, žánry, vybrané kapitoly dějin filmu. Nejdůležitější části Umění filmu se ale věnují filmové formě a stylu, kterými se Bordwell a Thompsonová dlouhá desetiletí zabývají. Český překlad vychází již z deváté edice této knihy, jež původně vyšla již v roce 1979. Autoři tak pro konkrétní příklady používají vedle klasických filmů také snímky nedávné (například krimithriller Collateral Michaela Manna z roku 2004).

Zároveň kniha nabízí skutečně aktuální filmovou teorii zohledňující počítačovou animaci či natáčení na digitální kamery a také digitální distribuci. Ačkoli se filmové médium (či umění) za více než století existence výrazně proměnilo a stále mění, autorům se podařilo vymezit několik obecných zákonitostí, jež setrvávají (montáž, mizanscéna a práce se zvukem). Navíc poukazují, jak se v různých typech filmů uplatňují odlišně (hrané filmy proti dokumentům) a že ne všechna pravidla jsou neporušitelná (kontrast mezi klasickým hollywoodským stylem a experimentálními filmy).

Univerzálnost, komplexnost a neustálá aktualizace (kniha je propojena s blogem) jsou hlavními devízami Umění filmu v porovnání s jinými teoretickými pracemi. Z těch známějších zmiňme například Jak číst film Jamese Monaca, jehož semiotický přístup je také podnětný. Autoři si však jsou vědomi nemožnosti obsáhnout vše, proto vždy na konci kapitol uvádějí seznam další literatury a možných přístupů.

Pochvalu si zaslouží tým podílející se na převedení knihy do češtiny. Samozřejmostí je kvalitní překlad, ale cennější je i důsledná redakční práce, díky níž jsou veškeré filmové tituly uváděny pod názvem, jež měly v české distribuci. A pokud Bordwell s Thompsonovou odkazují na další prameny, redaktoři uvádějí česká vydání daných knih, jsou-li k dispozici. Plně lokalizované je také doprovodné DVD, na němž vedle videoukázek čtenář najde i kvíz zkoumající jeho dosavadní znalosti.
Umění filmu je po všech stránkách erudovanou, vyčerpávající a skvěle napsanou učebnicí teorie i části praxe filmu. A v neposlední řadě překrásnou publikací, kterou stojí za to mít doma.

David Bordwell, Kristin Thompsonová: Umění filmu

Nakladatelství: Akademie múzických umění Praha, 2011
Překlad: Petra Dominková Hodnocení: 100 %