Nyström: Nahrávací průmysl je přežitek | E15.cz

Nyström: Nahrávací průmysl je přežitek

Na koncert. Anders Nyström a jeho spoluhráči ze švédské kapely Katatonia
se zítra večer představí na festivalu Brutal Assault v pevnosti Josefov
Na koncert. Anders Nyström a jeho spoluhráči ze švédské kapely Katatonia se zítra večer představí na festivalu Brutal Assault v pevnosti Josefov
• 

Petr Frinta

Sdílet na Facebook Messenger Sdílet na LinkedIn
Jednou z hvězd šestnáctého ročníku festivalu Brutal Assault, probíhajícího ode dneška do soboty v areálu josefovské pevnosti, je i švédská skupina Katatonia. Patří k těm interpretům, kteří se z metalového podhoubí devadesátých let dopracovali k unikátnímu výrazu, v němž se střípky z rané tvorby mísí s vlivy natolik rozmanitými, jakými jsou nahrávky písničkářů-solitérů a všemožné variace a výklady pojmu anglická kytarová kapela.

* Album Discouraged Ones (1998) představuje ve vaší diskografii předěl mezi starší tvorbou, vyrůstající z temně metalových kořenů, a novější – spíše rockovou – polohou. Jak přesnou představu nového zvuku jste měli při psaní materiálu na něj?

Chtěli jsme rukopis z předchozích nahrávek aplikovat na formát rockových písniček. A přesně takové album je. Na rockovou desku, která ctí tradiční struktury i délku skladeb, je až příliš ponurá, příliš monotónní, plná opakujících se, zato dále nerozvíjených motivů. V porovnání s Brave Murder Day je přesto přístupnější. Zvukem. I proto, že už neobsahovala hluboký vokál.

* Do jaké míry se tehdy změnil okruh interpretů, kteří vás inspirují?

Většina lidí dodnes věří, že jsme i v tomto ohledu udělali mohutný úkrok stranou, ale jsou daleko od pravdy. Nemyslím, že by se naše múzy příliš střídaly: vlivů sice neustále přibývá, ale spíše, než že bychom něco přestali poslouchat, dále objevujeme. A jako každý se pravidelně vracíme ke stálicím. Odjakživa mě kupříkladu inspirovali The Cure a těm pravověrným, kteří nám vytýkají přílišné vzdálení se kořenům, proto vždy připomínám, že motiv z jejich Disintegration jsme si vypůjčili už na prvním albu!

* Stejně důležitý moment pro další vývoj kapely znamenalo album Last Fair Deal Gone Down (2001). Vyniklo nejen produkcí, ale i mimořádně silnými písněmi. Zaslouží si i dnes nálepku Nejlepší album na Peaceville (legendární anglické nezávislé vydavatelství – pozn. aut.), která zdobila jeho původní vydání?

Otázka zní, jestli si jej kdy opravdu zasloužilo. O reklamním sloganu jsme do poslední chvíle netušili a z počátku jsme s ním měli velké problémy. Vždyť Peaceville vydali mnohé z nahrávek, kvůli kterým jsme se rozhodli hudbu dělat! Ale šéf značky Hammy dodnes žádnou debatu na toto téma nepřipouští a i za sebe musím říct, že jsem spokojený. Jsou to jedny z mých oblíbených písniček, a co se týče produkce, je tato deska naším ekvivalentem černého alba od Metalliky. Je radost se k němu po deseti letech vracet a v rámci výročního turné jej skladbu po skladbě odehrát celé.

* Na vašich albech jsou desítky skladeb, které si o živé zpracování vyloženě říkají. Podle jakého klíče je vybíráte do aktuálního koncertního setu?

Vítěz (bitky) bere vše! Snažíme se o kompromis mezi tím, co bychom rádi hráli a co by chtělo slyšet publikum, a přitom načít pokud možno co nejvíce desek. Některé skladby fungují lépe, jak vzhledem k ohlasům, tak hráčsky, jiné lze sotva hrát na venkovních pódiích, ale jen v klubu. Recept na ideální set neexistuje, každou písničku je třeba ozkoušet. Na turné se proto opakují situace, kdy po prvních pár zastávkách vyhazujeme novinky, o kterých jsme byli přesvědčeni, a narychlo oprašujeme staré jistoty.

* Nahrávky Katatonie představují neodmyslitelnou součást katalogu Peaceville. Jakou budoucnost mají podobné značky v éře, kdy umělci mohou být skutečně nezávislí, kdy mohou nahrávat i vydávat za své a pro potřeby distribuce a propagace si specialisty pouze najmout?

Nahrávací průmysl je přežitá instituce, vývoj technologií je tak rychlý, že s ním nestačí držet krok. Jenže většina vydavatelů se o to ani nepokouší, soustředí se spíše na kladení překážek. Jakmile bude většina umělců schopna postarat se sama o sebe v on-line prostředí a bude schopna financovat svá turné, propagaci jí již zajistí specializované agentury. Gramofirmy v tradičním chápání se tak ocitnou zcela mimo hru. Jenže ten správný okamžik zatím nenastal. Ještě pár let s Peaceville určitě spolupracovat budeme. A rádi: jsme jejich číslo jedna a zůstáváme jim věrní i proto, že nás před lety dostali nahoru.

Autor je spolupracovníkem redakce

Autor: Petr Frinta

S předplatným můžete mít i tento exkluzivní obsah

Hlavní zprávy

Nejčtenější

Video

Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!

Tato stránka využívá služeb Google reCAPTCHA, na kterou se vztahují Smluvní podmínky a Zásady ochrany osobních údajů společnosti Google.