Obchod s uměním oslabil, ale funguje i v krizi

Detail obrazu Utěšitel

Detail obrazu Utěšitel Zdroj: archiv E15

Meziroční snížení obratu o 85 milionů korun zaznamenaly provozovatelé aukcí výtvarného umění. Pro české sběratele je důležitější líbivost a atraktivita díla, než umělecko-historická kvalita.

Celkový loňský obrat aukcí výtvarného umění byl 645 milionů korun, což je o 85 milionů korun méně než v roce 2010. V meziročním srovnání to představuje pokles o 11,4 procenta. Celkový obrat navíc klesl pod úroveň roku 2008. Podle šéfredaktora časopisu Art&Antique Jana Skřivánka, který se podílel na poslední ročence aukčního trhu, ale obchody s uměním pokračují a sběratelé nepřestávají nakupovat a prodávat.

„Atmosféra je pozitivnější než o rok dříve. V roce 2010 bylo cítit, že trh zpomaluje a nikdo neví, co ekonomická situace přinese. Nyní jsme uprostřed krize, ale trh s uměním funguje,“ řekl dnes novinářům Skřivánek. Zpomalení trhu je patrné například na počtech milionových a stotisícových položek. Za více než milion korun bylo vloni vydraženo 110 děl, o rok dříve jich bylo 126. Počet děl, která překonala hranici 100 tisíc korun, klesl ze 732 na 664.

Zátiší s dýmkou

Obraz Zátiší s dýmkouObraz Zátiší s dýmkou | archiv

Za více než deset milionů byly loni vydraženy čtyři obrazy. Nejdražším prodaným kusem bylo Fillovo Zátiší s dýmkou z roku 1934, které se prodalo za 14,4 milionu. „Je to vizuálně velice atraktivní dílo, které je snadno identifikovatelné. Když ho někdo bude mít doma, tak návštěva hned ví, že to je desetimilionový Filla,“ uvedl Skřivánek, podle něhož je právě líbivost a atraktivita pro české sběratele přednější než umělecko-historická kvalita.

Dokazuje to například další Fillův obraz - Utěšitel. Přestože se jeho původní cena odhadovala na 20 milionů, nakonec byl vydražen za skoro polovinu, za 12,24 milionu. „Není to příliš líbivý kus, není to věc, kterou by lidé chtěli mít v obýváku,“ vysvětlil znalec. Mezi českými sběrateli podle něj není tendence budovat soukromé kolekce, kupují se spíše díla, které je možné vystavit doma.

Mezi zajímavé prodeje loňského roku zařadil Skřivánek svitek čínského výtvarníka Čchi Paj-š' s názvem Kachny pod rákosem. Vyvolávací cena 600 tisíc korun se vyšplhala na více než osm milionů. „Dosud nikdy dílo asijského umění u nás takto vysoko draženo nebylo,“ uvedl. Čchi Paj-š' patřil vloni celosvětově mezi nejdražší autory.

České aukce

Rok Obrat v milionech korun
2005 275
2006 391
2007 557
2008 664
2009 751
2010 730
2011 645

Vloni se zajímavě prodávala i díla užitého umění. Například skleněná váza Josefa Hoffmanna se prodala za 300.000, mísa Františka Víznera za 255 tisíc.

Milionové položky přitom představují pouze jedno procento počtu vydražených děl. Na celkovém obratu se ale podílejí více než 47 procenty. Průměrná cena bez milionových obrazů, tedy 99 procent všech prodaných děl, vychází na 33 tisíc korun.

Zajímavým posunem je podle Skřivánka i to, že na českém trhu s uměním panuje velká konkurence. „Dlouho bylo pět dominantních aukčních síní, které si mezi sebou dělily čtyři pětiny celkového obratu. V poslední době se to mění, aukčních domů je deset až dvacet,“ uvedl Skřivánek. V posledních dvou letech vznikly dvě nové aukční síně, letos by měla být otevřena další.

Dlouhodobě je největší zájem na českých aukcích o umění klasické moderny, nejvíc milionových položek mají Emil Filla, Václav Špála, Jan Zrzavý a Josef Čapek. Postupně roste zájem, a tedy i ceny, o poválečné umění, například o Mikuláše Medka. Sběratelé se také více zajímají o užité umění a starožitnosti.