Oko Henriho Cartier-Bressona citlivě představuje lidský život | E15.cz

Oko Henriho Cartier-Bressona citlivě představuje lidský život

Henri Cartier-Bresson: The Compass
in the Eye: America-India-Soviet Union
Henri Cartier-Bresson: The Compass in the Eye: America-India-Soviet Union
• 
ZDROJ: Henri Cartier-Bresson

Anna Vacková

Sdílet na Facebook Messenger Sdílet na LinkedIn
Nepřehlédnutelné architektonické dílo Kunst Haus Wien, které navrhl rakouský umělec Friedensreich Hundertwasser, láká na unikátní výstavu neméně výrazného francouzského fotografa Henri Cartier-Bressona.

Expozice The Compass in the Eye: America-IndiaSoviet Union je tematicky rozdělena do tří částí podle fotografovaných zemí. Bresson je dokumentaristou lidských životů a osudů, právě lidé vytváří jeho fotografie. Fotograf si téměř pokaždé dokázal vybrat vhodný okamžik pro návštěvu určitého místa: Sovětský svaz navštívil po smrti diktátora Stalina, v Indii se stal svědkem úspěšného atentátu na Gándhího a jeho velkolepého pohřbu.

Výstava v Kunst Hausu je svým způsobem převratná hlavně díky precizní práci kurátora Andrease Hirsche, který dokázal z 214 fotografií zkomponovat ještě výraznější dílo. Hirsch staví do kontrastu životní poměry a nálady fotografovaných lidí. Například na jedné fotografii je zobrazena radostná svatba Poláků žijících v Americe a v protikladu následuje obraz chudé rodiny cajunů (etnikum žijící na jihu USA) sklesle sedící na balkoně.

V sekci fotografií z Ameriky zachází kurátor ještě dál, do stejného kontrastu staví celou část expozice s portréty. Na jedné stěně jsou nasnímané známé osobnosti jako Marilyn Monroe, mladý Truman Capote či Robert J. Flaherty a na protilehlé stěně jsou ve stejném duchu nafocení „obyčejní“ lidé jako prodavač novin či cestující ve vlaku. Celek působí nevídaně dynamicky a především vznikají zcela nové významy, o nichž by ani návštěvník znalý kompletního díla Cartier-Bressona nemusel předem vědět.

V části výstavy věnované Sovětskému svazu se hra s rytmem fotografií projevuje nejvýrazněji jednak v pohybové rovině a zároveň v kontrastu rytmu života na venkově a ve městě. CartierBresson fotografiemi napodobuje tradici ruské montážní školy, snímky připomínají záběry z filmů Dzigi Vertova nebo Sergeje Ejzenštejna. Jednou z předností výstavy The Compass in the Eye je fakt, že nevytahuje do popředí žádné šokující záběry. Naopak je příjemnou podívanou na nepříliš okoukané fotografie významného autora a spoluzakladatele fotografické agentury Magnum Photos.

Henri Cartier-Bresson: The Compass in the Eye: America-India-Soviet Union

Kunst Haus Wien

Kurátor: Andreas Hirsch
Výstava trvá do 26. února
Hodnocení: 100 %

Autor: Anna Vacková

S předplatným můžete mít i tento exkluzivní obsah

Hlavní zprávy

Nejčtenější

Video