Oko Henriho Cartier-Bressona citlivě představuje lidský život

Henri Cartier-Bresson: The Compass
in the Eye: America-India-Soviet Union

Henri Cartier-Bresson: The Compass in the Eye: America-India-Soviet Union Zdroj: Henri Cartier-Bresson

Nepřehlédnutelné architektonické dílo Kunst Haus Wien, které navrhl rakouský umělec Friedensreich Hundertwasser, láká na unikátní výstavu neméně výrazného francouzského fotografa Henri Cartier-Bressona.

Expozice The Compass in the Eye: America-IndiaSoviet Union je tematicky rozdělena do tří částí podle fotografovaných zemí. Bresson je dokumentaristou lidských životů a osudů, právě lidé vytváří jeho fotografie. Fotograf si téměř pokaždé dokázal vybrat vhodný okamžik pro návštěvu určitého místa: Sovětský svaz navštívil po smrti diktátora Stalina, v Indii se stal svědkem úspěšného atentátu na Gándhího a jeho velkolepého pohřbu.

Výstava v Kunst Hausu je svým způsobem převratná hlavně díky precizní práci kurátora Andrease Hirsche, který dokázal z 214 fotografií zkomponovat ještě výraznější dílo. Hirsch staví do kontrastu životní poměry a nálady fotografovaných lidí. Například na jedné fotografii je zobrazena radostná svatba Poláků žijících v Americe a v protikladu následuje obraz chudé rodiny cajunů (etnikum žijící na jihu USA) sklesle sedící na balkoně.

V sekci fotografií z Ameriky zachází kurátor ještě dál, do stejného kontrastu staví celou část expozice s portréty. Na jedné stěně jsou nasnímané známé osobnosti jako Marilyn Monroe, mladý Truman Capote či Robert J. Flaherty a na protilehlé stěně jsou ve stejném duchu nafocení „obyčejní“ lidé jako prodavač novin či cestující ve vlaku. Celek působí nevídaně dynamicky a především vznikají zcela nové významy, o nichž by ani návštěvník znalý kompletního díla Cartier-Bressona nemusel předem vědět.

V části výstavy věnované Sovětskému svazu se hra s rytmem fotografií projevuje nejvýrazněji jednak v pohybové rovině a zároveň v kontrastu rytmu života na venkově a ve městě. CartierBresson fotografiemi napodobuje tradici ruské montážní školy, snímky připomínají záběry z filmů Dzigi Vertova nebo Sergeje Ejzenštejna. Jednou z předností výstavy The Compass in the Eye je fakt, že nevytahuje do popředí žádné šokující záběry. Naopak je příjemnou podívanou na nepříliš okoukané fotografie významného autora a spoluzakladatele fotografické agentury Magnum Photos.

Henri Cartier-Bresson: The Compass in the Eye: America-India-Soviet Union

Kunst Haus Wien

Kurátor: Andreas Hirsch
Výstava trvá do 26. února
Hodnocení: 100 %