Recenze: The Source aneb Skvělá rockopera o zániku lidstva

Arjen Lucassen

Arjen Lucassen Zdroj: Guerrillaphotography via Wikimedia Commons (CC BY SA 3.0)

Nizozemský hudební mág Arjen Lucassen naservíroval excelentní prog-rock sci-fi operu s hvězdnými zpěváky a poutavým dějem.

Nového alba s názvem The Source se po čtyřech letech čekání dočkali příznivci hudebního projektu Ayreon. Hudebník, textař, producent a ikona evropského progresivního rocku Arjen Anthony Lucassen na téměř devadesátiminutovém dvojalbu předvedl nejen svůj muzikální um, ale také manažerské dovednosti: The Source mu totiž pomohlo nazpívat hned dvanáct zpěváků a zpěvaček.

Většinu z interpretů písní lze nalézt v soupiskách světoznámých kapel metalové scény jako naříklad Simone Simons (Epica), James LaBrie (Dream Theater), Floor Jansen (Nightwish), Hansi Kürsch (Blind Guardian) či Tobias Sammet (Edguy, Avantasia) předvádějí precizní výkon. Unikátní je hned první skladba alba The Day That The World Breaks Down – dvanáctiminutový opus, na němž zazní hned jedenáct hlasů.

Optimální vstupní vzorek pro ty, kteří Lucassenovu více než dvacetiletou tvorbu v projektu Ayreon neznají. Každý ze zpěváků na konceptuálním albu zpívá vlastní roli a odhaluje příběh obyvatel planety Alpha v galaxii Andromeda – dávných předků lidí, jejichž extrémní závislost na technologiích vedla k zániku jejich civilizace, úprku dvanácti vybraných Alphanů na vodní svět Y a jejich genetický přerod v nesmrtelné bytosti bez emocí známé jako Foreverové.

The Source slouží jako prequel ke kritikou i fanoušky ceněné desce 01011001 (v počítačovém kódu ASCII znamenající písmeno „Y“), vydané v roce 2008, v níž právě vodní svět Y skomírá. Obnova lidské rasy Alphanům nevyšla, její inklinace k závislosti na technologiích se opět projevila jako zkázonosná. Ještě před svým koncem však obyvatelé stihnou vyslat svůj genetický kód na kometě, kterou přesměrují na kolizi se Zemí a zahájí tak třetí cyklus existence lidské rasy.

Stylově pestré a na Lucassenovy poměry více kytarově zaměřené album The Source stylově čerpá z rocku, folkrocku a samozřejmě metalu. V pořadí desátá deska pod hlavičkou projektu Ayreon se navíc vrátila k základům fantaskního epického vyprávění a dokázala, že je v něm Lucassen stále nejsilnější.

Ayreon: The Source

Vydal: Mascot Label Group

Hodnocení: 100 %