Rudolfinum pokryl rozporuplný soumrak

Z výstavy v Rudolfinu

Z výstavy v Rudolfinu Zdroj: CTK

Co se stane s planetou a civilizací, když přijde zatmění Slunce a posléze soumrak? Tuto otázku si ve své povídce z roku 1941 Nighfall pokládá nejen Isaac Asimov, ale i britská kurátorka výstavy Jane Neal. Příslib nového začátku uzavírá rudolfínský cyklus výstav ( Beyond reality, Motýlí efekt), jež nahlížely proměnu současné malby.

Tato konceptuálně promyšlená dramaturgie se jako celek Rudolfinu povedla. Kurátorsky plastický pohled na klasické a dnes poněkud „opomíjené“ médium je neotřepaný a přináší do naší domovské scény kousek toho Západu, který je stále krok před námi.

A jak že se proměnilo Rudolfinum v této fázi apokalypsy? Nijak výrazně. Rudolfinum ve svém galerijním programu poslední dobou naráží na tatáž témata a v tomto směru se nijak nevyvíjí. Britský přístup však osvěžil předem danou koncepci. Jane Neal přizvala k projektu dvacet dva umělců z devíti zemí světa, a připravila tak reprezentativní průřez současnou figurativní malbou. Konec jedné éry v tomto případě naráží na otázky, které zaznívají již několik let. Je malba passé? A pokud ne, jaký je vztah mezi malbou a novými médii?

Ale co bude dál?

Expozice je převážně zaměřena na okruh malířů z lipské a klužské malířské školy. V obrazech Martina Edera z německé školy se propojuje barva s fotografií. Jeho nahé ženy a dívky v provokativních pózách se nevyskytují na pozadí pozemského světa, ale na cizí planetě. Vliv filmu či hrátky s fikcí a realitou se množí v několika dílech současně, využívá jich Čech Daniel Pitín, Brit Justin Mortimer i Alexandra Tineiová z Maďarska. To vše jednoznačně odpovídá na otázku, že nová média dokázala malbu znovu přimět k životu, a tak ji obohatit o nečekané plastické přesahy.

Mezi pět tematických okruhů je například zařazeno přehodnocení stávajících uměleckých žánrů, jakými jsou krajinomalba a portrét. Pojmy jako Rozbitá krajina a pokřivená krása, Portrét – zápas o identitu nebo Pod příkrovem tmy už jen ze své podstaty narážejí na společenskou a sociální krizi.

Začátek této krize známe a její dopad také. Ale je nutné se stále dokolečka „nimrat“ v tom, co už nezměníme? Kde je ten začátek nové éry a jak k němu dojdeme? Na to výstava Soumrak v Rudolfinu odpoví jen částečně.

Soumrak. Nové tendence ve figurativní malbě Galerie Rudolfinum Výstava trvá do 24. května Hodnocení: 70 %