Zuzana Lapčíková pokračuje v neúnavném hledání cest k novému folkloru

Na vrcholu. Zuzana Lapčíková se sice do povědomí většiny čtenářů dostala jako možná ministryně kultury, ve skutečnosti patří k nejlepším českým folkloristkám

Na vrcholu. Zuzana Lapčíková se sice do povědomí většiny čtenářů dostala jako možná ministryně kultury, ve skutečnosti patří k nejlepším českým folkloristkám Zdroj: Martin Kubica / Supraphon

Ke škodě věci bude většina čtenářů znát fenomenální zpěvačku a neúnavnou propagátorku hry na cimbál Zuzanu Lapčíkovou spíše jako „patnáctiminutovou“ kandidátku na post ministra kultury uvolněný Jiřím Besserem. Novinka Rozchody návraty zachycuje další variace na interpretčino oblíbené téma nového uchopení folkloru ve spojení s modernou, reprezentovanou živelným jazzem.

Zpěvačka není jedinou domácí autorkou world music, která po jazzu v poslední době sáhla. Tvorba Zuzany Lapčíkové se sice odvíjí od „lidových“ nitek, nejpozději od přelomu tisíciletí však její nahrávky charakterizuje hledání nového výrazu, v němž se tradiční témata a motivy mísí s žánry relativně mladšími, které jsou však již dávno součástí stejně – širší a dnes i obdobně archaické kulturní tradice. Do novějších děl Lapčíková otiskuje předchozí zkušenost s jazzem nebo moderní vážnou hudbou, ale i styly tanečními či rockovými, lemujícími její dospívání.

Rozchody návraty zachycují studiové verze materiálu, jenž tvoří páteř zpěvaččiných koncertních vystoupení. Mnohé skladby vycházejí z tradovaných motivů, přejímají texty písniček dávno zlidovělých. Tradicionalisty však mohou zaskočit jejich nová uchopení, jimž dominuje barvitý zvuk a instrumentace pospolu s otevřenou formou. Některá spojení jsou přesto problematická: skladby lze až příliš snadno rozdělit na tradicionalistické a improvizované části, třebaže jejich skloubení nepůsobí nijak násilně ani uměle.

Podobně jako interpretčiny předchozí nahrávky není ani novinka záležitostí jednoho poslechu. Představuje fúzi s mnoha nečekanými obraty i odstíny. Zpěvačka na ní dále rozvíjí své chápání folkloru, zbaveného příchuti příliš svazující tradice a dogmat. Vytváří folklor nový, ryze současný, v němž se po generace děděné motivy střetávají s aktuálním děním.
Na rozdíl od řady kolegů se Lapčíková vydala obtížnější cestou, než jakou nabízí rozšířené zpřístupňování žánru mladšímu publiku jeho přežvýkáním do co „nejsnesitelnější“ podoby. Její tvorba zůstává autentická a ukazuje, že i na tradici často zpřetrhanou, odmítanou a vykořeněnou, lze navázat. Zvláště, nejedná-li se o samoúčelnou drezúru, ale o hraní pro radost.

Zuzana Lapčíková kvintet: Rozchody návraty

Vydavatel: Supraphon, 2011
Hodnocení: 80 %

Autor je spolupracovníkem redakce