Kvalita dopravní infrastruktury je u nás podprůměrná

Dopravní infrastruktura je pro zemi s tak výhodnou geografickou polohou, jakou má Česká republika, naprosto klíčová. Proto je nutné nejen udržet, ale zejména zvýšit její kvalitu a dobudovat ji do rozsahu odpovídajícího standardu rozvinutých ekonomik. Podle žebříčku mezinárodního srovnání Světového obchodního fóra přitom česká infrastruktura patří mezi evropský podprůměr.

Jako nejhorší je hodnocena silniční infrastruktura - ze všech zemí evropské sedmadvacítky jsme na 22. místě. „Problémem silniční dopravy u nás je nedostatečná kvalita silniční sítě vedoucí v nevyhovujících trasách, fragmentace základního skeletu rychlostních komunikací a vznik dopravních kolon na příměstských a městských silničních komunikacích,“ řekl na červnovém setkání Institutu pro veřejnou diskusi náměstek ministra průmyslu a obchodu Martin Tlapa. Železniční doprava vyšla z mezinárodního srovnání lépe, zejména z hlediska hustoty železniční sítě, která patří mezi největší v Evropě. Kvalitou železniční infrastruktury se ale řadíme k průměru (12. místo v rámci EU27).

#####Ministerstvo chce navýšit rozpočet

Exministr dopravy Radek Šmerda prohlásil, že bude usilovat o navýšení rozpočtu na dopravní infrastrukturu. „Aby vehikl financování zůstal při životě, je třeba národní zdroje příští rok posílit minimálně o 10 miliard příští rok a o dalších 10 miliard rok následující,“ konkretizoval své požadavky na vládu. Podle něj je to téměř přesně částka potřebná na to, aby se nezastavily projektové práce a výkupy pozemků a aby bylo ministerstvo schopno garantovat vyčerpání evropských operačních programů Doprava. Bývalý ministr dopravy se také vymezil proti tzv. superkoncepci svého předchůdce. „Pokud jde o financování dopravní infrastruktury, plánovat do roku 2025 je podle mne holý nesmysl. Je nutné zajistit zdroje na nejbližší roky 2012 až 2014,“ řekl Šmerda. Má to podle něj určitou logiku z hlediska plánování evropských peněz z operačních programů.

#####Chybí porovnání různých staveb

Ředitel odboru strategie ministerstva dopravy Luděk Sosna na diskusním setkání zdůraznil nutnost vytvořit mechanismus srovnání různých projektů. „Na území ČR máme přibližně 480 staveb a každá je v úplně jiném stavu přípravy. Někde je územní rozhodnutí, někde stavební povolení, někde chybí výkup pozemku. Některé projekty jsou silniční, jiné železniční nebo vodní a na každý projekt je trochu odlišný mechanismus hodnocení,“ konstatoval. Podle něj musí testování jednotlivých dopravních projektů probíhat podle multikriteriální analýzy, jejímž základem je ekonomická efektivita. Právě ta musí být tím rozhodujícím zdrojem pro stanovení, co se stavět bude.