Let nad Brnem: romantika v balonu i Top Gun zážitek

Brňané, kteří si chtějí užít adrenalin vysoko nad zemí, mohou zkusit horkovzdušný balon, paraglide, letadlo, vrtulník i „stíhačku“.

Letadla jsou největším koníčkem Veroniky Pazderkové z Brna. Ve sbírce modelů, které slepuje, nechybí ani české proudové letadlo Aero L-29 Delfín. Když v den třicátých narozenin rozbalila dárkovou obálku, nevěřila svým očím.

„Dostala jsem patnáctiminutový let Delfínem. Překvapilo mě i to, že nemusím do Prahy, ale poletím z Tuřan. Nakonec to byl to skvělý zážitek plný akrobatických kousků,“ pochvaluje si let bitevníkem Pazderková, která předtím letěla jedině vyhlídkovým letadlem. „Nejvíc mě překvapilo, jaké bylo v kokpitu letadla teplo. V helmě a kombinéze jsem vypotila pár kilo,“ vzpomíná.

Brňané mohou vyzkoušet nad městem nebo v jeho okolí létání na několik způsobů. Letos poprvé i zmíněný let bitevníkem. Nabízí ji společnost Blue Sky Service, která sídlí v areálu tuřanského letiště. „Desetiminutový let vyjde na dvanáct a půl tisíce korun, zájemci ale můžou do kokpitu se zkušenými piloty usednout i na půl hodiny. V tom případě zaplatí takřka šestatřicet tisíc korun,“ uvedl jednatel společnosti Michal Veselý. Delfín, ve kterém s Brňany létá bývalý vojenský stíhač, sloužil v armádě pro výcvik vojenských pilotů.

„Maximální rychlost stroje je 820 kilometrů v hodině a posádka ve výšce tří a půl kilometru zažívá přetížení +5 a -3 G. Ve vojenské přilbě a kombinéze si člověk připadá jako Tom Cruise ve filmu Top Gun,“ popsal Veselý.

Celý zážitek trvá asi dvě hodiny. „Samotnému letu předchází povídání o historii československého letectví, následovalo seznámení s letadlem, jeho kokpitem a dále školení pro nouzové opuštění letadla,“ vysvětluje Pazderková.

Připlatit si alespoň za patnáctiminutový let se podle Veselého vyplatí. „Člověk si naplno užije akrobacii, navíc je kvůli náročné přípravě letadla třeba zájemce o desetiminutový let seskupit do jednoho dne,“ uvedl Veselý. O novinku mezi leteckými zážitky je zájem. „Týdně létáme tak dvakrát a zájemců přibývá. Letadlo jsme ze Slovenska přivezli do Brna před rokem a půl. Jeho zprovoznění mě stálo rok života a nejméně jednu vrásku na čele,“ uvedl Veselý.

Nad rodný dům

Sezona leteckých okružních letů v malých cestovních letadlech začíná v dubnu a končí v říjnu. „Záleží na babím létu, ale létat se dá i v zimě. V letadle je totiž podobně jako v autě topení, lidé si často myslí, že je tam zima,“ uvedl Josef Pavelčík, který je šéfem společnosti Herbst Aero. I ta sídlí v areálu tuřanského letiště.

Největší zájem je o okružní lety klasickým letadlem. „Lidé často chtějí z výšky vidět svou rodnou vesnici, centrum Brna, Špilberk a přehradu. Nebo si rovnou zaplatí okruh nad Pálavou či Lednicko-valtickým areálem,“ uvedla Magda Procházková ze zážitkové agentury Alibest.cz, která provozuje web rajzazitku.cz. Ti, kteří už mají běžný vyhlídkový let za sebou, můžou zkusit jeho noční variantu. „Brno je v noci dobře nasvětlené, takže je to pěkná podívaná,“ láká Pavelčík. Kromě letadel nabízí brněnské společnosti také výlet vrtulníkem. „Let vrtulníkem je pohodovější než ten letadlem. Je ale také výrazně dražší. Výhodou je to, že vrtulník pro pasažéry přiletí na místo určení, třeba golfové hřiště,“ uvedl Veselý.

Východ slunce, který člověk zažije jedině vysoko v horách, slibuje noční let horkovzdušným balonem. „Let začíná hluboko v noci a trvá až dvě hodiny. Posádka si z koše užije jak osvětlené ulice Brna, tak i východ slunce a poslední půlhodinu i běžný let za světla,“ popsal Tomáš Stejskal ze serveru balon.cz.

O lety balonem je podle Procházkové dlouhodobě největší zájem a nejvíce je i firem, které je nabízejí. „Lidé každopádně musí na let vyhradit přibližně čtyři hodiny. Půlhodinu zabere start, hodinu let, další půlhodinu balení balonu a poměrně dlouho obvykle trvá i cesta zpět na místo startu, pokud je v ceně,“ upozornila Procházková.

Balonové létání nabízí řadu možností. „Zájemce si může vybrat soukromý let, kdy odstartujeme třeba z jeho zahrady nebo na jiném místě tak, abychom přeletěli například přes jeho chatu či dům,“ uvedl Stejskal. Nejlevnější soukromý let stojí patnáct tisíc korun. „Nabízíme ale i balonové letenky za čtyři tisíce korun. Startuje se z Kraví hory, přehrady nebo od Anthroposu. Let trvá nejméně hodinu, vystoupáme do výšky pěti set metrů,“ uvedl Stejskal. Delší zážitek nabízejí takzvané expediční lety.

„Startují za silnějšího větru a za dvě hodiny je možné uletět i čtyřicet kilometrů,“ řekl Stejskal. Pro zájemce o pořádnou dávku adrenalinu jsou akrobatické lety. „Právě o ty je u nás největší zájem. Létáme s letounem Zlín Z-142. Odvážlivce čekají výkruty nebo střemhlavý let. Deset minut stojí tři a  patnáct minut čtyři tisíce korun,“ řekl Veselý. Akrobatické lety v stejném letadle nabízí o něco levněji i konkurence. „Deset minut vyjde na 2810 korun. Agentury akrobatický let někdy prezentují jako takřka děsivý zážitek, ale člověk je ve dvoumístném letadle celou dobu přes sluchátka ve spojení s pilotem a stačí říci dost,“ popsal Pavelčík.

V Brně si užijí i lidé, kteří se nechtějí vzdát „povznášejícího” zážitku, ale bojí se výšek. „Letos jsme začali provozovat vznášedlo. Pohání ho vrtule a výkonný motor z letadla. Na vzduchovém polštáři se stlačeným vzduchem se dá jezdit po zemi, ale i po vodě,“ uvedl Jiří Pavlík, provozovatel webu bombadarek.cz.

Vznášedlo, které Brňané můžou řídit dvacet minut za 1815 korun třeba na letišti v Medlánkách. „Na vznášedle se po chvíli cviku dají dělat nejrůznější smyky a otočky kolem vlastní osy,“ přiblížil Pavlík. Brňané si oblíbili také lety kluzákem, za těmi se ale musí vypravit do Vyškova. Lety kluzákem jsou ale závislé na dobrém počasí, což ale platí i pro paraglidingové tandemy. Smůlu mají v Brně ti, kteří chtějí zažít tandemový seskok s padákem. Musejí se totiž vypravit do Prostějova nebo Olomouce.