Létající cirkus zakotví pod Kuňkou

Pardubice budou mít novou turistickou atrakci. Pod Kunětickou horu se přemístí letecké muzeum i se svým „cirkusem“.

Deset let bylo domácím přístavem čtrnácti historických letounů z roku 1909 až 1920 královéhradecké letiště. Teď už ovšem přišel čas nahodit motory a zvednout kotvy. Novým útočištěm flotily bude s největší pravděpodobností letiště v Kuněticích.

„Jdeme do lokality, která je z turistického hlediska mnohem zajímavější. Naše letecké muzeum i živý Létající cirkus jsou atrakce především pro turisty a rodiče s dětmi a oblast kolem Kunětické hory se navíc stává turistickým centrem Pardubicka i ostatních měst okolo,“ říká zakladatel občanského sdružení Aeropark Martin Kindernay.

Festivaly vyhnaly letadla z Hradce

Zázemí letiště v Hradci Králové přestalo báječným mužům na létajících strojích v posledních letech vyhovovat. Na pouchovskou plochu se totiž především v létě začali stěhovat návštěvníci hudebních festivalů, jako jsou Hip Hop Kemp nebo Rock for People.

„Festivaly pořádají mezi leteckým muzeem a přistávací a startovací dráhou. Prakticky celé léto tak nejsme schopni se dostat na dráhu a nemůžeme pro návštěvníky s dvouplošníky létat,“ vysvětluje Kindernay.

Pod Kunětickou horou by naopak nemělo letcům nic bránit v plné kráse ukázat své exponáty i představení. Okolí dominanty Polabské nížiny je totiž vyhledávaným turistickým cílem, a letiště tak ještě rozšíří nabídku lákadel.

„Letecké muzeum a historická letadla k Pardubicím rozhodně patří. Vždyť díky Janu Kašparovi jsou kolébkou české aviatiky. Záměr přestěhovat sem letiště rozhodně vítáme. Kunětická hora a okolí je absolutním magnetem našeho regionu. Musíme ještě turisty přesvědčit o tom, že Pardubice jsou neméně krásné, a musíme je dostat do města,“ myslí si náměstek primátorky František Brendl.

Provozovatelé letiště a muzeum se zároveň pokusí získat evropskou dotaci na rozvoj turistického ruchu. Pod Kunětickou horu by totiž rádi postavili také repliku původního Kašparova hangáru.

„V muzeu se podařilo najít projektovou dokumentaci jeho hangáru. Víme tedy přesně, jak vypadal. Samotná stavba muzea Jana Kašpara bude stát hodně peněz, ale myslíme si, že první český a jeden z nejvýznamnějších aviatiků střední a východní Evropy počátku dvacátého století si zaslouží takto uctít památku,“ dodává Martin Kindernay.

Následovníci Jana Kašpara budou mít teď napilno. Už 13. května totiž plánují nové letiště slavnostně otevřít rekonstrukcí slavného Kašparova letu Pardubice – Velká Chuchle.