Léto propadáků vrcholí
Velká hollywoodská studia si lámou hlavu, jak v létě dostat diváky do kin. Letošní léto dokazuje, že jim pokusy příliš nevycházejí. Letní sezona v amerických kinech tak je skoupá na opravdové superhity, a naopak velmi bohatá na propadáky. A tím největším se nejspíš stane Ben Hur, za který podle magazínu Variety může studio MGM účetně odepsat až 100 milionů dolarů.
„Biblický epos stál 100 milionů a další desítky milionů dolarů šly na marketing. Přitom studio bude moci být rádo, když celkové domácí tržby dosáhnou 30 milionů dolarů,“ píše Brent Lang z Variety.
Vychází přitom z odhadů konkurenčních studií, podle nichž to naznačují tržby za první víkend (pouhých 11,2 milionu dolarů) a snaha provozovatelů kin Ben Hura dávat v co nejmenším počtu sálů, která z neúspěchu premiérového víkendu pramení. „Bude to propadák léta,“ uvedl pro Variety analytik společnosti Exhibitor Relations Jeff Bock.
Pokud by studio skutečně přišlo o 100 milionů dolarů, zařadil by se Ben Hur mezi největší propadáky hollywoodské historie. Těm doposud vládnou snímky jako John Carter: Mezi dvěma světy (až 200milionová ztráta), 47 róninů (až 150 milionů dolarů) a Máma mezi Marťany (až 144 milionů dolarů). Částky však jsou pouze odhadnuté odborníky, skutečné ztráty velkých propadáků studia až na výjimky tají. Navíc stále častěji ztráty v kinodistribuci výrazněji vyvažují příjmy z prodeje fyzických nosičů, streamovacích a televizních práv. I kvůli tomu nejspíš konečné ztráty historického filmu budou podle informací Langa nižší. „Podle zdrojů ze štábu by se měly pohybovat mezi 60 a 75 miliony dolarů,“ dodal reportér Variety.
Neúspěch Ben Hura završuje sezonu velkých přešlapů Hollywoodu. Velká řádka filmů se minula s publikem a vzorec, podle nějž vysoký rozpočet přinese vysoké tržby, přestal fungovat.
Snímky jako X-Men: Apokalypsa, nový Den nezávislosti nebo pokračování Alenky v Říši divů si v domácích kinech na sebe ani nevydělaly. Totéž platí pro velkolepou novou verzi příběhu opičího muže Tarzana. A ani neamerické tržby těchto snímků nejsou dostatečně vysoké, aby nízké domácí tržby vyvážily.