Letoun Solar Impulse finišuje přípravy na historický oblet Země

letadlo na solární pohon SI2 týmu Solar Impuls, které se pokusí obletět planetu

letadlo na solární pohon SI2 týmu Solar Impuls, které se pokusí obletět planetu Zdroj: Solar Impulse | Rezo.ch

Solární letoun Solar Impulse 2 v čínském Nankingu před startem na Havaj
Solární letoun Solar Impulse 2 v čínském Nankingu
Solární letoun Solar Impulse 2 odstartoval z čínského Nankingu směr Havaj
Zleva: švýcarský pilot a spoluautor projektu Solar Impulse Bertrand Piccard (vlevo), monacký princ Albert II a šéf mise Raymond Clerc v čínském Nankingu.
letadlo na solární pohon SI2 týmu Solar Impuls, které se pokusí obletět planetu
18
Fotogalerie
Letečtí vývojáři, inženýři a vizionáři shromáždění v týmu Solar Impulse v těchto dnech v Abú Dhabí dokončují sérii příprav a testovacích letů, které by měly předcházet historicky prvnímu letu letadla kolem Země bez spotřeby jediné kapky paliva. Letoun SI2 je totiž poháněný fotovoltaickými články a bateriemi, byl navržen tak, že by měl nejen zvládnout takový oblet, ale, teoreticky vzato, mohl ve vzduchu vydržet takřka „napořád“.

Už před lety švýcarští piloti Bertrand Piccard a André Borschberg hrdě tvrdili, že Si2 je prvním letadlem na světě, které dokáže letět ve dne v noci bez jediné kapky paliva. K nočnímu letu potřebnou energii totiž letadlo čerpá z baterií, které přes den nabíjí díky téměř dvanácti tisícovkám solárních článků, jimiž je pokryta značná část jeho povrchu.

Tým Solar Impulse zatím drží osm světových rekordů Mezinárodní letecké federace (FAI).

Pokud vše půjde podle dosavadních plánů (technický stav, přízeň počasí a úřadů), letoun by měl na svoji cestu kolem světa vzletět už za šest dnů. V letovém plánu je dvanáct mezipřistání, například v indickém Varanásí nebo čínském Nanjingu. Oblet by měl trvat dohromady 25 letových dnů rozložených napříč pěti měsíci. Si2 by při letu měl dosahovat rychlostí kolem 50 až 100 kilometrů za hodinu.

reportáž o prvním testovacím letu v Abú Dhabí z 26. února

Než však odstartují, Piccard a Borschberg mají v plánu otestovat veškeré systémy a hlavně ověřit spotřebu energie při letu. „Výsledky jsou zatím v souladu s předpokládanými kalkulacemi,“ tvrdí oficiální stanovisko týmu.

Letoun od roku 2003 vyvíjí Švýcarský federální technologický institut v Lausanne, od roku 2014 v alianci s dodavatelem solárních měničů, firmou ABB. Cílem je poukázat na roli inovací, technologického pokroku při optimalizaci využívání přírodních zdrojů a zvyšování podílu obnovitelných zdrojů energie.

Další testovací let proběhne dnes zhruba od 19:00 našeho času a je možné jej sledovat on-line

Solar Impulse 2
• Rozpětí křídel: 63,40 m
• Délka: 21,85 m
• Výška: 6,40 m
• Hmotnost: 1 600 kg
• Výkon elektrických motorů: 4×10 HP (4×7,5 kW)
• Solární články v počtu 11 628 (10 748 na křídlech, 880 na horizontálním stabilizátoru)
• Napájení: 70 akumulátorů Li-Pol, celková hmotnost 400 kg
• Dvoulistové vrtule, průměr 3,5 m, otáčky 200–4000 za minutu
• Průměrná rychlost letu: 70 km/h (při letu do Bruselu to ale bylo často jen kolem 40 km/h)
• Vzletová rychlost: 35 km/h
• Maximální výška: 8 500 m (27 900 stop)

Videokanál Solar Impulse 2

Sluneční Solar Impulse se připravuje na let kolem světa