Lidé se mohou znova vyjadřovat k záměru odsunu brněnského nádraží

Úředníci, kteří rozhodují v územním řízení o odsunu brněnského nádraží, dali odpůrcům odsunu znova možnost do řízení zasáhnout. Na úřední desce vyzvali účastníky řízení, aby se vyjádřili k novým podkladům. Územní rozhodnutí k přestavbě brněnské železnice včetně odsunu nádraží vydal loni stavební úřad Brno-střed a desítky lidí i organizací se proti němu odvolaly. Odvolání leží rok v kancelářích magistrátu a nyní jeho úředníci záležitost znovu otevřeli.

Lidé se mají možnost vyjádřit k novým dokumentům, které magistrát získal od ministerstev, krajského úřadu i občanského sdružení Děti Země. Mají na to 20 dní. Nové dokumenty pocházejí většinou od institucí nadřízených těm, která ke stavbě dala už dřív kladná stanoviska. Magistrát si dokumenty vyžádal, protože stanoviska v odvoláních lidé napadli. Lidem například vadilo souhlasné stanovisko krajské hygienické stanice, namítali, že jim nově postavené koleje výrazně zhorší pohodu bydlení a tím i zdravotní stav. Ministerstvo zdravotnictví však nově stanovisko hygieny potvrdilo.

Přestavba železničního uzlu je největší stavbou Brna posledních desetiletí, obsahuje víc než 1000 stavebních objektů na katastrálním území Brna a dalších čtyř měst a obcí. Podle občanské koalice Nádraží v centru jde o suverénně největší stavbu v ČR. Vyvolává kontroverze. Lidé v několik let starém referendu odsun nádraží z centra Brna odmítli. Současná radniční koalice ČSSD a ODS přesto stavbu podporuje s argumentem, že je rozpracovaná. Modernizace tratí s nádražím v centru by si prý vyžádala natolik složité změny územního plánu i dalších dokumentů, že by nebylo možné kvůli zpoždění na stavbu využít evropské peníze. Boj proti záměru stále nevzdávají jeho oponenti. Tvrdí, že podle původního plánu měl mít projekt územní rozhodnutí v roce 2003. Zpoždění podle nich ukazuje, že přestavbu železnice s odsunem nádraží nelze prosadit a čas by se naopak ušetřil, kdyby Brno začalo plánovat nádraží v centru.

Podle odpůrců odsunu za projekt lobbují vlastníci pozemků mezi současným a zamýšleným novým nádražím. Odsun by jejich parcely dostal mezi městské centrum a nové nádraží, čímž by lokalita ještě získala na atraktivitě. Lidé mířící pěšky z nádraží do centra by tudy museli projít, což by nahrálo obchodu. Podle šéfa městských zelených a zastupitele Martina Andera však investice do oblasti mohou lidem vydělávat, i když nádraží zůstane blíž centru. Ani nákupní centrum Vaňkovka „netrpí svou 'zanádražní' polohou, jak mnozí varovali,“ uvedl Ander tento týden v komentáři pro Brněnský deník.