Lodě u kláštera: horší a dražší cesta

Vozit turisty po Mlýnské stoce, to je cíl radnice. Někteří lidé jsou proti.

Zřejmě největší zásah do památkové rezervace za posledních dvacet let plánuje budějovická radnice. V rámci splavňování Vltavy prosazuje projekt nazvaný Město a voda, který zavede plavbu do Slepého ramene Malše. Že se tak změní charakter historického centra? To nikomu nevadí. Politici chtějí dostat lodě od Dlouhého mostu přes Mlýnskou stoku k Přednímu mlýnu, kde se dnes na hladině zrcadlí zdi kláštera.
Atrakce za desítky milionů má však řadu otazníků.

U starého mlýna, který dnes opravuje společnost Stingo a kde má vzniknout hotel Budweis, bude zvedací most.

U starého mlýna, který dnes opravuje společnost Stingo a kde má vzniknout hotel Budweis, bude zvedací most. „Je to razantní zásah a naprosto cizí prvek, který je v rozporu se zájmy památkové péče,“ tvrdí architekt Martin Malec.

Lákadlo pro turisty

Náměstkyně primátora Ivana Popelová to vidí jinak. „Chceme zatraktivnit Budějovice. A tohle je věc, která by turisty mohla oslovit,“ říká.
Jak omezí zvedací most dopravu u Předního mlýna, náměstkyně netuší. „Takhle podrobně to nevím. Ale každopádně to bude atrakce, na sklápěcí mosty se lidé rádi dívají,“ říká.
Jsou tady i další problematické prvky. Třeba vyšší hladina v Mlýnské stoce při napouštění plavebních kanálů. Už teď například historicky cenná budova U Zelené ratolesti bojuje s vodou ve sklepě. „Existují výpočty, podle kterých se vlastníci domů rozhodně nemusí obávat,“ argumentuje Popelová.
Martina Malce takové prohlášení neuklidňuje. „Pokud někdo bude manipulovat s průtokem vody, kolísáním se zvyšují rizika vlivu na nemovitosti,“ podotýká architekt.
Podle Jiřího Kliky, který vlastní u Slepého ramene penzion, má projekt tolik nepřátel, že ho nakonec město odloží. Sám se už vzdal plánů na kavárnu na vodě, na kterou dostal čtyř set tisícovou dotaci.
„Je tu řada lidí, kteří takové změny nechtějí, dotaci jsem se rozhodl vrátit,“ tvrdí Klika.
Existuje ještě jedno řešení, které by dokázalo přivést lodě od Dlouhého mostu do Slepého ramene. Plavit by se mohly přes Jiráskův jez a soutok Malše s Vltavou. Bylo by to jednodušší, a také levnější.
„Pokud vím, jsou tam nějaké technické problémy, kvůli kterým to není vhodné řešení. Navíc bychom museli předělávat most,“ upozorňuje Popelová na dřevěnou lávku, která se klene od Potrefené husy k Sokolskému ostrovu.
Celý projekt má vyjít na více než sto milionů korun. V plánu je také například marina v Českém Vrbném.