Londýn má doubledeckery, Tábor už brzy singledeckery

Tři minibusy, za tři miliony, pro třicet lidí. V centru Tábora začne jezdit městská vnitrolinka.

Před radnici příjíždí malý autobus připomínající londýnský doubledecker. Vyskakují z něj Táborští, ale i turisté, kteří míří za památkami. Takový obrázek bude už brzy k vidění v historickém centru Tábora. V listopadu tam začne jezdit netradiční minibus. Bude to první prototyp v České republice.
„Linka je určená hlavně těm, kteří bydlí na periférii a mají nejbližší zastávku někdy až jeden a půl kilometru od domu. Pomoct by měl hlavně maminkám s malými dětmi a starším lidem,“ vysvětluje radní Martin Jirovský.
Přiznává, že splnil vizi, kterou zpracoval už ve studentské práci na škole. Počítal v ní, že bude sloužit spíš turistům. Minibus, nebo jak říká trochu nadneseně, táborský singledecker, dostal jiný význam. „Ale i tak plánujeme, že ho uvnitř vybavíme televizí, kde se cestující dozvědí například o kulturních akcích ve městě. Zatím v něm naleznou různé plakáty a letáky. Doladění designu minibusu a televize připadá v úvahu až na jaře. To jsem na začátek nedokázal v radě prosadit,“ říká Jirovský.
Trasa nové linky povede na Maredův vrch až k novým domům postaveným za hřištěm učiliště. Také z dalších odlehlejších částí jako je Pintovka nebo Čelkovice, bude svážet lidi přímo ke Střelnici, na Tržní a Žižkovo náměstí. Novinkou jsou zastávky na třídě 9. května, v ulicích Husova, Komenského a Nad řekou.
Zvlášť obyvatelé Maredova vrchu záměr oceňují. „Pokud vím, tak většina důchodců je ráda,“ tlumočí názor známých Eva Krätzerová.
Přidává se i Jitka Žižková, která bydlí v novostavbách u drážního koridoru. „Jsem za to ráda, děti tak můžou samostatně a bezpečně jezdit třeba na kroužky,“ říká.
Ze stejného místa ale zaznívají i negativní ohlasy. „Jsem za manželku a děti spíš proti, hlavně kvůli hluku. Zastávka bude hned před naším domem. Na nejbližší zastávku je přitom deset minut chůze,“ reaguje David Klíma.
S Klímou nesouhlasí Milada Novotná. „Nejsem lenivá, ale tenhle nápad vítám. Dcera i já pohodlně nasedneme před domem a nemusíme se nikam trmácet. Navíc myslím, že to nebude klasický autobus, ale spíš větší auto,“ uvažuje Novotná.
Podle ředitele táborského Comettu Petra Pistulky, půjde skutečně o větší a nízkopodlažní dodávku, zhruba pro třicet lidí. Vejdou se do něj i maminky s kočárky. „Tahle snížená verze, která bude jezdit na stlačený zemní plyn, je prvním takovým speciálně vyrobeným typem v České republice. Plyn jsme volili z ekonomických i ekologických důvodů,“ říká Pistulka.
Interval příjezdu minibusů na zastávkách bude ve špičce kolem půl hodiny. Za jízdenku cestující zaplatí podle počtu zastávek, stejně jako v současném provozu městské dopravy. Konečnou verzi jízdních řádů zatím připravují. Minibus je speciálně upravený v délce i šířce, aby se s ním řidič v centru dobře vytočil. „Rozměry jsme zadávali podle testu, který jsme dělali s podobným typem auta,“ dodává Pistulka.
Odhadovat, jestli linka minibusu způsobí nějaké komplikace v dopravě v srdci města, zatím Jirovský nechce. Doufá, že si řidiči zvyknou a budou ohleduplní. K tomu opakuje názor, se kterým je už u Táborských známý. Přál by si provoz v centru města výrazně omezit a minibus by v tomhle kontextu mohl podle něj jen přispět. Méně lidí by tak používalo vlastní auto.
„Ani mně nová zastávka nevadí, ale využívat ji nebudu. Chodím všude pěšky. Důležitější je, aby se řidiči autobusu naučili, že na semaforu musí zajet až k čáře. Jsou na něm čidla, a často se stává, že tady řidič náklaďáku stojí nastartovaný dlouhé minuty, než mu docvakne, že není něco v pořádku,“ říká Jaroslav Morava, který bydlí přímo u Vodárenské věže na Tržním náměstí.
Jeden minibus stojí kolem tří milionů korun, náklady na provoz budou podle Jirovského jeden a půl milionu ročně. „Na dopravě jsme v minulosti dokázali ušetřit dva miliony, které zase vrátíme zpátky a zlepšíme tak služby,“ doplňuje Jirovský.
Městskou hromadnou dopravu obohatí celkem tři minibusy. „Dva využijeme pro novou linku, jeden si necháme jako záložní. S tím, že může posílit přepravu třeba do jiných míst. Jaké řidiče na minibus nasadíme, vyplyne ze situace, ale většina z nich si to bude chtít určitě zkusit,“ upřesňuje Pistulka.