Málo spojů, časný budíček

Autobusů a trolejbusů jezdí v létě méně. Lidem se to nelíbí.

Jednatřicetiletá Marcela Immerová musí přes léto vstávat do práce o půl hodiny dřív. Jezdí z komárovských Chaloupek ráno do Opavy. Letní provoz ovlivnil i linku, kterou cestuje.
„Odjížděla jsem po půl sedmé. Teď tento můj spoj nejede a já musím na dřívější, v šest. Takhle po ránu je půlhodina strašně moc. Omezila bych až pozdější spoje, ty pro školáky,“ komentuje Immerová.
Petr Holub v létě sáhne i hlouběji do peněženky. Cestuje pravidelně trolejbusem 210, z Kylešovic k Ostroji. Za dvanáct korun za jednu cestu. V létě ale přesedá, přímý spoj nejede. Za čtyřiadvacet korun za jednu cestu. „V létě jezdí méně lidí, proto jsme spoje omezili,“ vysvětluje vedoucí dopravy městského dopravního podniku Josef Kraus. Jsou prázdniny, lidé mají dovolené a cestují více na kolech či motorkách. „Nechceme, aby jezdily prázdné autobusy a trolejbusy. Šetříme,“ dodává Kraus.

MHD: desítky ohlasů

Sedmička se jízdě v autobusech a trolejbusech po Opavě věnovala už loni, kdy testovala především vstřícnost řidičů a návaznost spojů. Do redakce přišly následně desítky dopisů.
Lidé často upozorňovali na systém placení v autobusech a trolejbusech, kdy necestují s předem koupenou jízdenkou, ale musí mít přesně dvanáct korun, které hodí do automatu u řidiče. „Zpočátku mi to hodně komplikovalo život,“ přiznala studentka Petra Hlaváčová.
V anketě Sedmičky hlasovala více než stovka čtenářů. Devětatřicet procent autobusy a trolejbusy chválí, jednašedesát procent mělo výhrady.
K nim patří i Petr Holub z Kylešovic. „Jezdím trolejbusem 210 k Ostroji. Časně ráno tam, odpoledne zpátky. Přes léto bohužel nejede. Musím tak jet nadvakrát, a to stojí více peněz,“ popisuje Petr Holub své letní cestování. Na dva měsíce z opavských ulic zmizel také přímý spoj z Kateřinek do Jaktaře. I na této trase musí lidé jet s přestupem.

Budíček o hodinu dříve

Více času na cestě stráví v létě i lidé z Podvihova a Komárovských Chaloupek, Vávrovic, Držkovic, ale také třeba z Malých Hoštic. Odtud běžně jezdí mezi pátou a sedmou ráno šest spojů, o prázdninách jen polovina. „Ráno musím vstávat brzy, protože mi jede spoj o dvacet minut dřív. Dalším už bych to nestihla. Okolo páté ráno to je mazec,“ líčí Lenka Pauschová. Přes léto do autobusu nastupuje už osmnáct minut po páté.
Letní omezení provozu se týká šesti autobusových a dvou trolejbusových linek. Čtyři trolejbusové linky přes léto nejezdí. Podle vedení opavského dopravního podniku za letní provoz trolejbusů a autobusů mohou nejen prázdniny, ale také to, že jezdí méně lidí. Lidé jezdí třeba na kole.
„I naši řidiči mají v létě dovolenou. I oni mají rodiny a potřeby jako ostatní,“ říká vedoucí dopravy Josef Kraus. Linky do okolních obcí nebo městských částí dopravní podnik omezuje po dohodě s místní samosprávou. „Lidé bez spojů nezůstanou ani v létě,“ ubezpečuje Kraus.