Microsoft končí s reklamou. Zavře i vyhledávač Bing a MSN?

Microsoft

Microsoft Zdroj: Jan Sedlak

E15.cz z Orlanda: Když šéf Microsoftu Satya Nadella nedávno mluvil o tom, že bude nutné udělat některá těžká rozhodnutí, neměl na mysli pouze odepsání investice do Nokie a s tím spojené propouštění. Výrazné redukce se dočkal také reklamní byznys, na kterém Microsoft působí řadu let. Otázkou je, co Microsoft plánuje s portálem MSN a vyhledávačem Bing.

Microsoft se vlastního internetového reklamního byznysu více méně kompletně zbavuje. Prodej inzerce pro jeho služby jako Skype, MSN, Outlook.com, Xbox a podobně nyní bude zajišťovat americká společnost AOL. Spolupráce je uzavřena na deset let a týká se devíti zemí. AOL výměnou za to ve svém vyhledávání začíná namísto dosavadní technologie od Googlu používat Bing od Microsoftu. Nový reklamní partner navíc zřejmě převezme až 1200 zaměstnanců Microsoftu zaměřených na reklamu a s tím spojený obchod.

Druhým partnerem Redmondu pak bude firma AppNexus, která nabídne technologickou platformu pro nákup inzerce, díky které Microsoft zastoupí v 39 zemích.

Postupný ústup

O tom, že Microsoft z internetové reklamy odejde, se mluví v podstatě už od nástupu Nadelly do čela společnosti. Podíl softwarového obra na celkovém reklamním koláči už několik let klesá. Podle statistik eMarketer takzvaná display reklama ročně vygeneruje 74 miliard dolarů a Microsoft si sáhne na 1,2 procenta. Při růstu trhu přes 20 procent tržby Softies z této oblasti o 15 procent klesají.

Ústup z internetové reklamy je vidět už několik let. Redmond v roce 2012 odepsal 6,2 miliardy dolarů za nákup společnosti aQuantive, pomocí které chtěl konkurovat Googlu. O rok později byla prodána společnost Atlas Facebooku a letos došlo k postupnému propouštění reklamního týmu kolem služeb MSN. Nyní se stahují také některé mobilní aplikace kolem MSN vystavěné.

Bing by už brzy měl být plně soběstačný a umí si na sebe vydělat.

MSN je webový portál, který Microsoft provozuje řadu let. Microsoft měl dříve ještě více mediálních aktivit, podílel se třeba na chodu MSNBC. Ve firmě nicméně aktuálně probíhají debaty, zda neukončit i celé MSN. „Tyto návrhy padají. Satya [Nadella] chce z Microsoftu opět udělat především softwarovou společnost zaměřenou na aplikace pro mnoho platforem, cloud a aplikace pro produktivitu,“ říkají zdroje, se kterými E15.cz mluvil.

Na druhou stranu MSN stále poskytuje podporu pro produkty jako Skype, Office, Outlook.com či OneDrive. Web každý měsíc navštíví přes 400 milionů uživatelů a MSN.com patří k největším stránkám na světě.

Bing si necháme, vydělává

Debatuje se i tom, zda neskončí také vyhledávač Bing. „Prozatím se nám Bing jeví jako důležitý. Podíl na americkém trhu roste a Bing nám navíc dává důležitou technologii do našich dalších produktů,“ navazují zdroje. O tom, k čemu Microsoftu vlastně Bing je, jsme už . Technologie z něj se používají v Cortaně, Skypu, Office 365, ale i dalších strategických produktech jako SQL Server a podobně.

„Navíc možná budete překvapeni. Blíží se doba, kdy Bing konečně bude sám o sobě výdělečným byznysem.“ Vyhledávač Microsoftu doposud peníze spíše pálil, jde o miliardy dolarů. Zákulisní informace mluví o tom, že by Bing mohl být profitabilní už ve fiskálním roce 2016, který firmě právě začíná. „Bing si na sebe bude vydělávat a bude zcela samostatný,“ říkají zdroje.

Pohledem z Evropy se to nemusí zdát, ale Bing nemá ve Spojených státech úplně špatnou pozici. Sám o sobě má podle čísel ComScore podíl na trhu 20 procent. Microsoft nedávno obnovil spolupráci s Yahoo, takže Bing pomáhání i jeho vyhledávání, a celkově tak dosahuje na podíl 30 procent. Zmiňovaný obchod s AOL přidá další zhruba jedno procento.

Microsoftu se navíc daří uzavírat některá zajímavá partnerství, mimo jiné s Applem či Amazonem (je v tabletech Kindle Fire). Google podle interních informací ve Státech bere Bing vážně.

Cestu autora na konferenci WPC 2015 hradila společnost Microsoft.