Mladý Indiana Jones se proháněl na motorce z Kladna

Hollywoodské filmy zachraňují šikovné české ruce. Bez Kladenských Václavů Rajtra a Slováka by se neobešel slavný Hellboy ani mladý Indiana Jones.

Každý si dělá to své. Nekonkurují si, ani o sobě moc nemluví. Václav Slovák (na snímku na motocyklu) má dílnu v Kročehlavech, Václav Rajtr (na snímku před chevroletem) ve Slaném. Slovák pořádá největší burzy veteránů v Česku, Rajtr zase opraví jakýkoli typ vozítka na dvou či čtyřech kolech. K filmům se oba dostali na doporučení svých známých.

Technika pro Jolie

„Seznam filmů, kde hrála moje technika, nemám. Není to pro mne důležité. Pamatuji si jen některé,“ říká Rajtr.

V 70. letech půjčil amerického Plymoutha z roku 1968 do filmu Jak utopit doktora Mráčka. To samé auto přivezlo minulé pondělí Ivetu Bartošovou do Kladna na křest jejího posledního alba. Naposledy Rajtrova technika účinkovala ve filmu Odhalení s Angelinou Jolie.
Auta z dílny Rajtr Classic Cars byla i vzorem pro českou počítačovou hru Mafia. Ovšem nejslavnější pro Rajtra zůstává snímek Hellboy.

„Postel, ve které pekelný chlapík s uřezanými rohy lehává, jsme vyráběli v naší slánské dílně. Postavili jsme ji podle výkresu od produkce filmu. Nesehnali totiž nikoho, kdo by si nechal dobrovolně rozřezat fordku z třicátých let,“ vysvětluje Rajtr.

Spolu s autopostelí dodal pro Hellboye i auta newyorské policie, pro slavnou bitvu v metru turnikety, olověné masky a hlavně přední část z českého skútru ČZ.

„Je to známé přesouvadlo učitele Hellboye. Z filmu se nám nic nevrátilo a ze všech aut, co jsem kdy pro film sehnal, jsem si nechal jen Chevrolet Caprice NYPD. Mám k němu vztah,“ říká Rajtr, který si zahrál vedlejší roličky třeba ve filmech Děti swingu či Odhalení. Kdo všechno z celebrit se už jeho aut dotýkal, říct nedokáže.

Auto pro „Stalina”

Přesně to neví ani Václav Slovák, který na Kladensku zakládal klub veteránistů. První film, pro který dodal techniku, byly v roce 1986 Pěsti ve tmě. Režiséru Jaroslavu Soukupovi pronajal chryslera z první republiky. „Určitě jsem něco půjčoval už do filmů předtím, ale nevzpomenu si, co to bylo,“ říká Slovák.

Ve stejném roce půjčil ještě veterána do filmu Smrt krásných srnců. Pak už se zakázky jen hrnuly.
Když američtí produkční sháněli před dvaceti lety pro seriál Kroniky mladého Indiana Jonese motocykly z doby první světové války, dostali doporučení právě na Slováka.

„Za totality jsem za natáčecí den dostal nejvíc pětistovku. V Indianovi jsem měl pět mororek a za každou mi denně platili pět tisíc korun. Teď mně taky dají pět tisíc, jenže tehdy to byly úplně jiné peníze,“ říká veteránista.
Koncem října poveze chryslera do Berlína. Točí se tam film o Stalinovi a Slovákovo auto bude součástí vládní kolony.

A na který snímek vzpomíná Václav Slovák nejraději? „Možná to někoho překvapí, ale nejraději vzpomínám na jednu reklamu nizozemského pivovaru. Točila se u Berounky. Přivezl jsem tam v osm ráno motorku a v poledne bylo hotovo. Dostal jsem dva tisíce na ruku a stihnul ještě doma teplý oběd. Na rozdíl od filmu jsem nemusel čekat na záběr celý den,“ vzpomíná sběratel.

Když filmaři nepotřebují záběr obličeje, tak místo herce jezdí s autem zpravidla jeho majitel, který je natáčení po celou dobu přítomen.

„S veterány jezdili nejlépe, co jsem tedy měl možnost vidět, Ivan Trojan, Ondřej Havelka, Jiří Krampol i Karel Heřmánek. Překvapil mě Luděk Munzar, který kdysi s veteránem závodil a nerozjel se s aerovkou,“ vypráví Slovák.

Při natáčení Smrti krásných srnců za herce couval. „Režisér Karel Kachyňa mi totiž doporučil, abych to dělal já, nebo mi to prý Heřmánek s Krampolem odřou, a on mi nic platit nebude. Na rozdíl ode mne jim nevěřil,“ říká Slovák.

Z hereckých osobností jeho techniku řídili nebo v ní jezdili například Josef Kemr, představitel komisaře Maigreta Bruno Cremer, Sean Patrick Flanery jako mladý Indiana Jones, Ondřej Vetchý či Jan Tříska.
Kolem Slovákovy motorky se ve filmu Harthova válka pohybovali Bruce Willis a Colin Farrell. Zatím posledním snímkem, kde měl kladenský veteránista auto, byl český thriller Normal s Dagmar Havlovou a Milanem Kňažkem v hlavních rolích.