Modrobílé Brno? Našlapaná kasa
Fanoušci zaplnili halu Rondo i brněnské náměstí Svobody, přespávali ve stanech, jen aby se na ně dostaly vstupenky na finálové zápasy.
Z oken domů i projíždějících aut trčely modrobílé vlajky, po ulicích a v restauracích zněly klubové chorály. Nejoblíbenějším módním doplňkem v posledních dvou měsících byly na jižní Moravě dres a šála. Mánii jménem Kometa se jen stěží dalo uniknout. Přestože si parta brněnských hokejistů po závěrečném zápasu finálové série extraligového play-off na krk pověsila „jen“ stříbrné medaile, Jihomoravané slavili. Tým trenéra Zdeňka Venery je totiž spojil v jednu velkou modrobílou vlnu. Ta kromě emocí dala některým i vydělat.
„Byla to opravdu nádhera. V posledních týdnech jako by ani neexistovalo jiné téma než Kometa. Řešili jsme ji doma, v práci, v hospodách i na ulici. Sice nakonec necinklo zlato, ale i tak je to obrovský úspěch,“ říká osmadvacetiletý brněnský fanoušek Tomáš Procházka, který finálové zápasy trávil před velkoplošnými obrazovkami na náměstí Svobody.
Přesto hokejisté Komety dobře vědí, že se na jižní Moravě mohlo slavit se zlatou příchutí. „Teď budeme nějakou dobu ještě smutní, ale až se s klukama uvidíme za deset, dvacet nebo třicet let, bude na co vzpomínat. Lidi nás i tak mají rádi,“ povídal po sérii, kterou Brno prohrálo 2:4 na zápasy, matador Róbert Petrovický.
Ve jménu peněz
Hokejové play-off, to není jen boj o góly, vítězství a celkový triumf. Vzduchem létají i pořádné peníze. Dva klíčové pojmy „má dáti/dal“ se v zákulisí klubů ve vyřazovacích bojích opakují až podezřele často. I v Brně moc dobře vědí, že druhé místo neznamená jen sportovní úspěch.
Vždyť v základní části extraligy Kometa vydělala na vstupném něco okolo pětadvaceti milionů korun, tedy v podstatě milion za každé domácí utkání. Za necelé dva měsíce vyřazovacích bojů jí do kasy přibyla podobná částka. Podle odhadů brněnský klub jen na vstupném vydělal za deset zápasů v Kajot Areně v play-off zhruba třiadvacet milionů korun.
„Kdybychom měli arénu pro dvacet tisíc diváků a chovali se tržně, naplníme z tohoto play-off rovnou i třetinu rozpočtu na příští rok. Lístky na poslední tři domácí zápasy bychom prodali i za tisíc korun, ale nechtěli jsme říct, tady máte finále, tak prostě plaťte,“ prohlásil majitel Komety Libor Zábranský.
Už tak se postupné zdražování lístků podle očekávání nesetkalo s nadšením brněnských fanoušků. Jen na finále stály vstupenky v rozmezí od 420 do 690 korun, což znamená jediné - nejdražší finále v historii extraligy. „Vždy se jedná o kompromis mezi klubovou ekonomikou a odpovědností směrem k fanouškům. Klub potřebuje vydělávat a zároveň fanoušci nesmí mít pocit, že na nich chce krátkodobě vytřískat peníze. V zámoří se už používá dynamické oceňování vstupenek, kdy se jejich cena řídí podobně jako u letenek výhradně vztahem nabídky a poptávky. S rostoucí atraktivitou zápasu roste i cena vstupenek,“ nabízí pohled expert na sportovní marketing Tomáš Janča.
Peníze ze vstupného nebyly jediné ze strany fanoušků, které přitekly do klubové pokladny. K příjmům Komety je třeba připočítat i výrazně zvýšený prodej suvenýrů.
Hokejové fanshopy během dvou měsíců, co Kometa válčila ve vyřazovacích bojích, nestíhaly obsluhovat zákazníky. Dresy, šály, mikiny, trička, kšiltovky, ale i nálepky, odznaky, přívěšky a další sortiment s modrobílým logem mizel z pultů závratnou rychlostí.
„Prodej fandovských předmětů šel v play-off postupně nahoru. Ve finále pak oproti základní části extraligy narostl o sto procent nahoru,“ spočítal Igor Novotný, ředitel společnosti All Sports, která Kometě suvenýry zajišťuje.
Nečekané prémie
Přestože příjmy výrazně nabobtnaly, ani položky na straně výdajů jů nezůstaly skryty. Organizace venkovního zápasu včetně dopravy a ubytování přišla brněnský klub zhruba na půl milionu korun, zajištění duelu v Kajot Areně pak o dvě stě tisíc méně. Celkem hokejisté Komety v play-off odehráli dvacet utkání, z toho polovinu doma. Když se k tomu připočítá provoz Kajot Areny, který vychází na dva miliony měsíčně, vyšlo brněnský klub letošní play-off odhadem přibližně na dvanáct milionů korun.
To však nejsou jediné výdaje. Hodně paseky v rozpočtu nadělají dodatky v hráčských smlouvách. A prémie za překvapivé druhé místo jistě nebudou u většiny brněnských hráčů zanedbatelné.
Odborníci mají přesto jasno. Dosavadní úspěch se Brnu ještě zhodnotí. Minimálně při dalším vyjednávání se sponzory.
„Pohledem marketingu je optimální rozpočet co nejméně závislý na aktuálních výsledcích. Brněnská jízda v play-off ale rozhodně neuškodí,“ vysvětluje světluje odborník na sportovní marketing Tomáš Janča.
Jedno je ale jisté. Rozpočet na příští sezonu se nezvýší. A to ještě v tom lepším případě. „Nepočítám s tím, že by měl být vyšší. To určitě ne. Spíš si myslím, že bude nižší, a to vzhledem k situaci, jaká v našem státě panuje. V tomto směru jsme skromní a zůstáváme nohama na zemi,“ prohlásil Zábranský.
ODHAD TRŽEB ZE VSTUPNÉHO ZA PLAY OFF
Předkolo
• 3 miliony korun (ceny lístků 200 až 350 korun; 2 domácí zápasy OE DZ )
Čtvrtfinále
• 5,5 milionu korun (200 až 385 korun; 3 DZ)
Semifinále
• 4,5 milionu korun (250 až 450 korun; 2 DZ)
Finále
• 10 milionů korun (420 až 690 korun; 3 DZ)
Celkem tržby
• 23 milionů korun
Výdaje za utkání
• Domácí: 3 miliony korun (300 tisíc/zápas; 10 DZ)
• Venkovní: 5 milionů korun (500 tisíc/zápas; 10 VZ)
• Provoz haly: 4 miliony korun (2 miliony/měsíc)
• Výdaje celkem: 12 milionů korun
Pozn.: Jde o odhady Sedmičky, přesná čísla klub nezveřejnil. U vstupného jsou v závorce ceny vstupenek pro jednotlivé fáze play-off a počet domácích zápasů. U výdajů na utkání jsou v závorce uvedeny náklady na jeden zápas a počet duelů. V účtování nejsou příjmy z prodeje suvenýrů a výdaje z prémií pro hráče.
FANOUŠCI
Svoboďák zaplavily modrobílé šály Komeťáků. Narváno, hlava na hlavě, nezbytné modrobílé dresy, kolem krku šály, hlasité povzbuzování a obrovská radost z každého vstřeleného gólu Komety. „Vyprodáno.“ Ne, tentokrát oblíbená hláška nezněla pouze domovskou halou brněnských hokejistů. Při finále extraligového play-off bylo „natřískáno“ i v centru města na náměstí Svobody.
Svoboďák plný lidí
Dvě obrovské obrazovky přilákaly na boj o pohár pro vítěze davy lidí. „Svoboďák“ byl zaplněný jak v čase venkovních zápasů, tak i v těch, které Kometa odehrála v domácí Kajot Areně. Její kapacita 7 200 míst nemohla pro všechny stačit. Například při čtvrtém duelu finále se na náměstí Svobody sešlo jedenáct tisíc fanoušků. „Přes veškerou snahu jsem se do haly dostal jen na jeden zápas. Ty zbylé jsem strávil aspoň na Svoboďáku. A atmosféra tam byla výborná,“ pochvaloval si devatenáctiletý fanoušek Komety Petr Přikryl. Šest zápasů příznivci modrobílých na náměstí doufali v triumf. Závěrečná siréna toho posledního určila za celkového vítěze Pardubice.
Přesto se v centru Brna oslavovalo. „Tak jsme druzí no a có, no a có, no a có! Pro nás jste mistři!“ znělo z tisíce hrdel brněnských příznivců. Ti se na náměstí Svobody sešli ještě jednou. Den po závěrečném duelu, aby vzdali hold modrobílým hrdinům. I stříbro se v Brně cení.
Hoši, děkujeme
Zazněla klubová hymna, mezi hokejovými fanoušky oblíbené „Hoši, děkujem“ i slavná píseň od kapely Queen We Are The Champions. A pak už jen věčně se opakující potlesk. To když na připravené pódium po jednom přicházeli stříbrní hokejisté v tmavomodrých dresech s nápisem „Vicemistři Kometa Brno“. „Moc děkujeme fanouškům za přízeň. Nikdo z nás zatím nezažil, to co se tady v Brně dělo,“ hlásil k zaplněnému náměstí dojatě kapitán Komety Radim Bičánek, který třímal v ruce pohár za druhé místo. „Celé play-off bylo úžasné. Bylo třeba klukům naposledy poděkovat za ty krásné dva měsíce, které jsme s nimi prožili,“ okomentoval stříbrnou rozlučku Přikryl, který ani na ní nechyběl.