Muskova raketa explodovala, kdo ale zaplatí škodu?

Start rakety Falcon 9 v dubnu 2016

Start rakety Falcon 9 v dubnu 2016 Zdroj: ctk/AP

Závěr týdne byl pro fanoušky vesmíru, kosmonautiky a technologií nepříliš veselý. Během čvrtečních předletových příprav rakety Falcon společnosti SpaceX na floridském Cape Canaveral došlo k explozi, která zničila jak samotný nosič, tak i náklad. Tím byla izraelská družice AMOS-6, pomocí které měl Facebook vysílat internet v subsaharské Africe. Kdo ale za nehodu astronomicky drahých zařízení nakonec zaplatí?

S čím dál častějšími lety soukromých společností do vesmíru vyvstává otázka rentability a rizikovosti podobného podnikání. V dřevních dobách kosmonautiky totiž programy financovali daňoví poplatníci a každý neúspěch se bral jako cenná zkušenost. Veřejnost se při haváriích raket spíše zajímala o zdraví posádky, než o škodu za miliony. Lety mimo naší planetu bývaly něčím výjimečným, peníze byly až na druhé koleji. Nyní, když se do kosmu vydají desítky raket ročně, už vyvstává otázka peněz.

Odpověď na otázku rizika spojeného s haváriemi je překvapivě jednoduchá. Tak, jako si můžete pojistit vaše auto, mnozí vesmírní dopravci si pojišťují jednotlivé lety. A je to určitě opodstatněné. Když minulý rok nad Kazachstánem explodovala ruská raketa nesoucí satelit, škoda na nákladu byla 300 milionů dolarů. 110 milionů dolarů zase stály zásoby, které skončily v ohni při loňském letu rakety SpaceX na ISS.

Ročně pojišťovny v průměru kryjí asi padesát startů, během kterých vyberou na pojistném asi tři čtvrtě miliardy dolarů. Při zvážení nehodovosti jednotlivých letů, kdy každý dvacátá raketa nedoletí do svého cíle, je zjevné, že se pojišťovny pouští do poměrně rizikového byznysu.

Zatímco za poslední dekádu pojišťovny na vesmírných letech značně vydělávaly, například loni byl trend naprosto opačný. Pojišťovací ústavy musely za havárie vyplatit asi půl miliardy dolarů, na pojistném však obdržely sotva polovinu. „Tento druh podnikání je velmi nestálý, buď hodně vyděláte, nebo proděláte“ řekl pro CNBC Chris Kunstadter z pojišťovny XL Catlin.

Video ze čtvrteční exploze rakety Falcon

V současnosti se pohybují ceny za pojištění v historických minimech, zatímco před dekádou mohly být až 20 procent hodnoty, nyní se pohybují kolem šesti procent. Možná také proto, že vidina velkého zisku přilákala na trh více společností. Kromě specializovaných pojišťoven však krytí škod nabízí také velikáni jako AIG, Allianz nebo Swiss Re. Zároveň se také cena pojištění liší podle druhu rakety. Mezi nejdražší se řadí například ruské rakety Proton. V současnosti však není jasné, jak se čtvrteční nehoda promítne do cen pojištění, podle odborníků s nimi znatelně zahýbat pár nevydařených letů.

Otázka, kdo zaplatí za včerejší havárii, je stále otevřená. Podle zdrojů ze společnosti SpaceX sice raketa byla pojištěná, není ale jasné, od jaké fáze letu. Jelikož k explozi došlo ještě před startem, což je velmi neobvyklá událost, je dost možné, že veškerá úhrada škod půjde přímo za SpaceX.