Na analogové tmě vydělal satelit, za devět let stoupl podíl na dvojnásobek

České Radiokomunikace

České Radiokomunikace Zdroj: E15

Čtyři roky po vypnutí zemského analogového vysílání v Česku je jasné, kdo na něm nejvíce vydělal. Jsou to provozovatelé satelitního vysílání, jehož podíl stoupl oproti roku 2007 více než dvojnásobně. Vyplývá to z kontinuálního průzkumu společnosti Nielsen Admosphere.

Před začátkem vypínání analogové televize v roce 2007 činil podíl satelitního příjmu třináct procent. Podle posledních údajů průzkumu to ke konci loňského roku bylo již 27 procent. „Za nárůstem satelitního příjmu není jenom vypnutí analogu jako takové, ale i zvýšená marketingová aktivita satelitních operátorů, kteří oslovili své zákazníky s výhodnými nabídkami. Diváci pak usoudili, že je pro ně nabídka satelitu zajímavější než pořizování set-top boxu,“ uvedla mluvčí agentury Pavla Chlebounová k důvodům nárůstu podílu satelitního vysílání.

Příjem bezplatné televize přes zemské vysílače v analogové formě před osmi lety hlásilo 76 procent domácností, což byl i v rámci Evropy výrazný nadprůměr. Po vypnutí analogu a přechodu k zemské digitální formě označované DVB-T ale nyní digitální zemskou televizi sleduje jen 57 procent domácností. Téměř pětina domácností tak po vypnutí analogové televize přešla jinam. Podíl kabelového příjmu se přitom za poslední léta nezměnil a činí kolem dvaceti procent, televize přijímaná přes internetové připojení pak má pouhá tři procenta.

Podíly jednotlivých typů televizního příjmu*Podíly jednotlivých typů televizního příjmu* | Repro E15

„Satelitní distribuce si od konce analogového vysílání polepšila nejvíce, hlavně na začátku vypínání analogu kolem roku 2008 a 2009. Nahrávala tomu situace právě s nutností pořizovat si nové TV vybavení. Svoji roli sehrály i klesající ceny satelitních kompletů,“ míní šéfredaktorka mediálního webu MediaGuru.cz Martina Vojtěchovská. Na druhé straně se ale podle ní v posledních letech podíl satelitní platformy nezvyšuje, což může souviset s nižší ochotou domácností investovat do placeného obsahu.

Diváky přitom do pěti let čeká podobně výrazná změna, neboť současné zemské digitální vysílání bude muset být nahrazeno novějším formátem DVB-T2. Provozovatelé vysílačů České Radiokomunikace a i Digital Broadcasting se přitom dalšího zatím nepříliš koordinovaného vývoje obávají. „Pokud se přechod k DVB-T2 nepovede, dojde k dalšímu úbytku diváků zemského vysílání, kteří přejdou k placeným formám, jako je satelit nebo kabelové vysílání,“ uvedl na nedávné konferenci Televizní digitalizace 2.0 šéf radiokomunikací Martin Gebauer.