Na kole napříč parkem

Od července mohou cyklisté v Národním parku České Švýcarsko jezdit po nových cyklostezkách. Dostanou se po nich z jednoho konce rezervace na druhý.

Lesní terén s prudkým klesáním, přírodní překážky z kořenů, nebo naopak dlouhé stoupání do kopců, tak by měly podle cyklistů vypadat ideální cyklostezky.
„Nejlepší trasy jsou přirozeně v přírodních rezervacích, například v Českém Švýcarsku. Terén je členitý a neupravený, a to je ten správný požitek z jízdy. Ale ne všude se dá na kole jezdit,“ říká Jindřich Čermák z Ústí.

Čtyři nové úseky

Správa Národního parku České Švýcarsko ale přišla s novinkou. Od července otevřela nové cyklostezky. Pro milovníky horských kol vyhradila čtyři úseky o celkové délce patnácti kilometrů. „Dosud mohli cyklisté využívat cesty o celkové délce zhruba čtyřiceti kilometrů. Nové trasy ale propojují stávající stezky uvnitř parku. Lidé si tak mohou projet napříč celé území a na konci hranic parku se zase napojit na veřejné silnice,“ uvedl ředitel správy Českého Švýcarska Pavel Benda.
První úsek s označením 21A spojuje Mezní Louku s křižovatkou Tři prameny přes Meznou. Další tři úseky spojují Jetřichovice s turisticky oblíbenou oblastí Na Tokání. „Odtud se cyklisté nově dostanou k lokalitě První brána nad obcí Doubice,“ doplnil Benda. Posledním úsekem je pak spojovací cesta od První brány k obci Kyjov u Krásné Lípy. Všechny tři stezky mají jednotné označení 3076.

Hrozí pokuta

Cyklotrasy mají pevný lesní povrch, ale podle strážců parku by lidé neměli zbytečně přeceňovat své síly. „Místy jsou stoupání velmi dlouhá nebo prudká. Kromě nutné přilby by cyklisté měli mít i dávku obezřetnosti a brát ohledy i na pěší turisty. Není ostudou sesednout z kola a některé obtížné úseky přejít pěšky,“ míní vedoucí stráže parku Pavel Svoboda. K dalším pravidlům, jak se v Českém Švýcarsku na kole chovat, je, neopouštět vyhrazené trasy. „Při jízdě na kole mimo vyznačenou cyklotrasu může zasáhnout stráž přírody. Pokud by nestačila domluva, mohou strážci udělit i pokutu do výše jednoho tisíce korun,“ podotkl Svoboda.

Služeb je zatím málo

Úprava nových cyklostezek vyšla správu národního parku zhruba na dvě stě tisíc korun. Další služby, jako například servis pro cyklisty, kiosky s občerstvením nebo půjčovny kol teprve čekají na nové provozovatele. „Uvnitř parku takové služby neposkytujeme,“ sdělil tiskový mluvčí správy Českého Švýcarska Tomáš Salov.
Podle něj je otevření cyklostezek novou příležitostí pro podnikatele v okolních vesnicích.
„V oblasti Na Tokání stojí několik turistických chat. Záleží jen na jejich provozovatelích, jestli v budoucnu své služby rozšíří také pro cyklisty,“ dodal Salov.