Náctiletí dávají přednost Snapchatu před Facebookem. Může pro Zuckerberga znamenat problém?

Mobilní aplikace Snapchat

Mobilní aplikace Snapchat Zdroj: Maurizio Pesce, Flickr.com (CC BY 2.0)

Mobilní aplikace
Mobilní aplikace
Instagram má 150 milionů aktivních uživatelů
Instagram
Ilustrační foto
11
Fotogalerie

I když se zakladatel Facebooku Mark Zuckerberg stále chlubí rostoucí základnou uživatelů své sociální sítě, během následujících let by se situace mohla změnit. Jak ve svém pravidelném výzkumu zjistila investiční společnost Piper Jaffray, náctiletí v současnosti před Facebookem preferují aplikaci Snapchat. 

Ani tak obrovská a populární společnost jako Facebook nemá svou pozici na trhu jistou, ukázal průzkum se vzorkem deseti tisíc teenagerů. Jeho majitele mohlo utěšit alespoň to, že druhou nejoblíbenější aplikací mezi mladými je Instagram. Ten od roku 2012 patří právě do impéria Marka Zuckerberga.

Samotný Facebook se pak umístil na třetí pozici. Twitter, o jehož budoucím osudu se intenzivně hovořilo v posledních týdnech, je mezi náctiletými čtvrtou nejoblíbenější sociální sítí. Výzkum tedy potvrzuje trend, že nejmladší generace preferuje obrazová sdělení před těmi textovými.

Obliba Snapchatu i pět let po uvedení na trh stále prudce roste. Ještě na jaře letošního roku aplikaci aspoň jednou měsíčně využilo 75 procent respondentů, podle říjnového výzkumu se však toto číslo v současnosti pohybuje kolem osmdesáti procent. Výsledky průzkumu více vyniknou po srovnání s Facebookem – ten na jaře navštěvovalo pravidelně 60 procent mladistvých, nyní je to jen lehce nad padesát.

Podle průzkumu mohou za nízký výsledek Facebooku především nejmladší respondenti, kteří se na internetu nepohybovali v dobách jeho největší expanze. V současnosti je Facebook volbou číslo jedna pouze pro třináct procent náctiletých, během posledních šesti měsíců číslo kleslo o dva procentní body. I v této kategorii zvítězil Snapchat, nejoblíbenější aplikací je pro více než třetinu teenagerů.

Snapchat však Facebook neporáží jen co do oblíbenosti mezi náctiletými. Jakožto aplikace určená především pro sdílení audiovizuálního obsahu dosahuje většího množství denních zhlédnutí videí. Zatímco videa na Facebooku mají přibližně osm miliard zhlédnutí denně, Snapchat překonal magickou hranici miliard deseti. Díky tomu může požadovat více peněz po inzerentech, podle Nasdaq.com jsou americké společnosti Snapchatu za umístění reklamy ochotné zaplatit přes 750 tisíc dolarů denně.

Průzkum se zabýval také oblíbeností služeb poskytujících videoobsah. V něm zvítězil Netflix, který je nejoblíbenějším zdrojem videí pro 37 procent mládeže. YouTube obsadil druhou příčku se ziskem 26 procent uživatelů, o procento méně pak zvolilo kabelovou televizi. Nutno však podotknout, že ve výzkumu odpovídali především náctiletí z USA, čísla v této kategorii však nemusí být plně aplikovatelná na evropské prostředí. I přesto je však znatelný růst obliby takzvaného videa on demand a internetových televizí. 

Ostatní sociální sítě se úspěch Snapchatu snaží napodobit, největší snahu vynakládají pravděpodobně vývojáři u Instagramu. Ten víceméně zkopíroval jeho funkci Stories, kam uživatelé vkládají své příspěvky z průběhu dne a vytvářejí tím vlastní příběh. Ten si pak mohou ostatní uživatelé prohlédnout. Facebook zase během letošního léta oznámil spuštění „mizejících zpráv“. Ty umožňují skrytou konverzaci – po době nastavené uživatelem se odeslané a přijaté zprávy jednoduše smažou.

Aby Facebook minimalizoval své podnikatelské riziko, dlouhodobě se snaží rozšířit své portfolio služeb. K již výše zmíněnému Instagramu se v roce 2014 přidala chatovací aplikace WhatsApp. Společnost tak už dávno není pouze producentem softwaru, podílí se například na vývoji technologických řešení, letos například firma vypustila dron Aquilla. Ten má vysílat internet nad opuštěnými částmi světa.