Nápad z Opavy ve Formuli 1

Čtyřiadvacetiletý Marek Gebauer se dostal s nápadem na vylepšení brzd až do formule 1.

Na první pohled nenápadný kluk odvedle. Marek Gebauer však míří vysoko. Díky nápadu, jak vylepšit brzdy, se stal na chvíli členem týmu formule 1. Je teprve druhým Čechem, který se dostal do finále celosvětově uznávané technologické soutěže společnosti Altran Engineering Academy.
Techniku Gebauer miluje už od dětství. Studuje mechaniku v Ostravě a letos nastupuje do posledního, pátého ročníku. „Teorii mě naučila škola, praxi mi ukázal táta,“ povídá Gebauer. Se svým tátou neustále něco vylepšovali a právě běžná práce doma v garáži mu vnukla rozvojovou myšlenku.

Let do finále

Chtěl ji použít do školního projektu o kotoučových brzdách na klasickém osobním autě. Model byl však příliš složitý a zdlouhavý, tak jej zjednodušil. Myšlenku sepsal na papír a čekal na příležitost.
Ta se objevila v podobě kamaráda, který mu řekl o soutěži Altran Engineering Academy. Firma už šestým rokem podporuje technologický růst zaměřený na formule. „Tak jsem se přihlásil a přiblížil jim svou ideu. Za měsíc mi volali, že jsem jedním z postupujících vítězů a letím na finále do Británie,“ vzpomíná Gebauer.
V závěrečném kole soutěže v technickém středisku Enstone bojoval o definitivní vítězství, kterým je placená stáž ve Formuli 1 Teamu. V Enstone byl členem týmu Renault. Setkal se s ředitelem Renaultu Robinem Tuluiem i porotcem Alfonsem Martinezem. „Byla to náhoda. Do té doby jsem se o formule nezajímal,“ tvrdí Gebauer. Soutěž nevyhrál, nápad ale rozvíjí dál. „Je to originální. Proveditelnost se však potvrdí až na prototypu, jehož výroba je mimo oblast F1 drahá,“ komentuje projekt profesor strojní fakulty Vysoké školy báňské – Technické univerzity Ostrava Petr Horyl.
Cílevědomý mladík v Británii obhajoval svůj nápad, ale nahlédl také do zákulisí závodů rychlých aut. Podstatu vylepšení brzd musel vylíčit anglicky a u toho se pěkně zapotil. „Nejhorší byla francouzská angličtina, kterou mluvila porota. To bylo dost obtížné,“ popisuje Gebauer rozhovor, jenž probíhal u večeře se členy poroty a devítkou soupeřů z celého světa. Na řadu přišel jako druhý. „Všemi silami jsem to nějak v angličtině přiblížil,“ říká Gebauer. Ve zbylém čase před vyhlášením vítězů se všichni podívali do výrobny Renaultu F1. „Tam jsem viděl formule od šroubku až do jejich konečné podoby. Jen volant stál v přepočtu šest set tisíc korun,“ líčí Gebauer. Po prohlídce konečně vyhlásili vítěze. „Vyhrál Ital a druhé místo obsadil Španěl. Mrzí mě hlavně málo času, který jsem měl na přípravu,“ smutně krčí rameny Gebauer.

Dvojcestné chlazení

Nedostatek času vidí za neúspěchem ve finále i Gebauerův profesor z Vysoké školy báňské Petr Horyl. „Neměl dost času svůj nápad podložit výpočty, to je časově velmi náročné,“ vysvětluje Horyl. Úsilí však nepřijde vniveč. Výpočty a potvrzení své myšlenky Gebauer letos zahrne do své diplomové práce. Formule má jednocestné chlazení brzdového kotouče, vzduch dovnitř a ven. Gebau-erův objev spočívá v tom, že jde vzduch dovnitř a ven a ještě jednou dovnitř a ven, chlazení je dvojcestné. Výhodou je lepší chlazení a menší opotřebení materiálu, spotřeba paliva se nemění. Je to levnější způsob a pro řidiče i bezpečnější. „Jezdí se mi dobře, ale během jízdy vždy hrozí přehřátí brzd. To způsobí jejich totální zničení s často tragickými následky. Tomu se s tímto zlepšovákem dá zabránit,“ podporuje nápad ostravský formulový závodník Daniel Želinský. Myšlenka se však musí prověřit pokusem. „Veškeré novinky v motoristickém sportu začínají u závodních speciálů jako F1, Really, Nascar a teprve pak se technologie použijí i na sériovou výrobu běžných vozidel,“ uvádí automechanik Lukáš Leifert. Právě o prototyp, který ukáže jeho vylepšení brzd v praxi, se teď Marek Gebauer snaží.
„Tato technika se v F1 testovat nebude, protože v dílnách zkouší jen vynález vítězů soutěže. Teď prototyp není možné udělat. Na to je málo peněz, proto se snažíme sehnat dotující firmu,“ říká Gebauer.