Nejstarší dochovanou fosilií australopitéka je Little Foot

Ron Clarke a fosílie Little Foot

Ron Clarke a fosílie Little Foot Zdroj: Wits University

Určování přesného stáří fosilií občas bylo pro archeology, ale i čtenáře jejich prací, utrpením, které mnohdy končilo tezí, že nález je stár „mezi jedním až dvěma miliony let“. Datovací techniky jednoduše nedokázaly poskytnout přesnější údaje. Tento problém stíhal také jednu z nejúplnějších koster australopitéka nalezenou v roce 1994 v transvaalské jeskyni Sterkfontein v Jihoafrické republice.

Ron Clarke a fosílie Little FootRon Clarke a fosílie Little Foot | Wits University

Podle původního datování měl takzvaný Little Foot žít před třemi až čtyřmi miliony let, následně bylo jeho stáří díky datovací metodě uran-olovo posunuto na 2,2 milionu let. Nejnovější výsledky dosažené pomocí izochronního datování pohřebního místa však stáří nálezu upřesnily na zhruba 3,67 milionu let.

To z něj rázem učinilo nejstarší dochovanou kostru hominida na světě. Za nejstarší přitom byla dosud považována neúplná, v Etiopii nalezená kostra samice australopitéka známá jako Lucy s datací kolem 3,2 milionu let.

Izochronní datování počítá stáří vzorku podle toho, kdy byl naposledy vystaven kosmickému záření, jinak řečeno kdy naposledy ležel na zemském povrchu. Vznikají přitom izotopy hliníku a berylia. Mezinárodní tým archeologů pod vedením Rona Clarkea z johannesburské University of the Witwatersrand tudíž počítal s okamžikem, kdy byly sedimenty obklopující kostru Little Foota naplaveny do jeskyně, kde byla následně v polovině devadesátých let minulého století objevena.

O překvapujícím zjištění Clarke a jeho společníci informovali v prestižním časopise Nature. „Až nyní konečně chápeme, jak velmi kvalitní fosilie lze v Jihoafrické republice nalézt,“ napsali. Clarke tak odkázal na ostrý souboj ve výkladech počtu druhů rodu Australopithecus a jejich vzájemné propojení do možné linie. Té, která vedla ke vzniku živočicha rodu Homo.