Nosí pivo, lákají zákazníky, stojí u pokladny. Studenti si přivydělávají

Léto je čas brigád. Které jsou mezi studenty v Brně oblíbené?

Jen co úspěšně složí poslední zkoušku semestru, mají před sebou studenti další těžký úkol. Najít si letní brigádu. Sedmička vytipovala sedm častých brigád, kterými si přivydělávají brněnští studenti.

Živý poutač

Třiadvacetiletý Ondřej Maxa si přivydělává tím, že stojí v České ulici s reklamní cedulí, kterou láká na výprodej vín. „Práci jsem našel na internetu. Líbí se mi, že je to naprosto nenáročná práce. V podstatě nemusím nic dělat. Na druhou stranu mě z dlouhého stání většinou bolí nohy,“ popisuje Maxa svou práci.

Nenáročné zaměstnání se ale odráží na výplatě. Za státní s cedulí dostane od zaměstnavatele padesát korun na hodinu. „Když je špatné počasí, tak dostanu šedesát. Peníze mi dávají rovnou na ruku, což považuji za velkou výhodu. Třeba v call centru bych peníze neměl jisté, tam záleží na tom, jak se člověku daří,“ říká student.

Verbíř pojišťovny

Nejvíce brigádníků mohou lidé potkat v nejfrekventovanější ulici Brna, v České ulici. Zdržují se v ní i novodobí verbíři, kteří se snaží nalákat kolemjdoucí na služby telefonních operátorů či pojišťoven. Jedním z nich je jedenadvacetiletý Jiří Leitner. V centru města nabízí služby Všeobecné zdravotní pojišťovny. „Práci jsem si vybral, abych si zlepšil komunikační schopnosti. Jsem v tom nový, ale doufám, že si při přepočtu na čas vydělám zhruba sto korun za hodinu. Peníze dostávám za uzavření smlouvy. Občas se najdou lidé, kteří jsou neslušní a pošlou mě do háje,“ přibližuje Leitner útrapy zaměstnání na ulici.

Operátor

S lidmi mluví také jedenadvacetiletý Martin Novák. Nemusí stát na ulici za každého počasí. Sedí v klimatizované kanceláři firmy a pracuje jako telefonní operátor. Po drátě nabízí hlavně služby mobilních operátorů. Když se mu daří, vydělá si na bonusech o dost více, než obvyklých padesát korun za hodinu.

„Na brigádě jsem tu už druhý rok. Vyhovuje mi proto, že jsem pod střechou, můžu si domluvit směny podle potřeby a je tu příjemný kolektiv. S kolegy, kteří jsou tu na brigádě, občas po práci zajdeme posedět, takže se docela dobře známe,“ vypráví Novák.

Na brigádě si vypiluje komunikaci s lidmi. „Vždy, když zvednu sluchátko, tak se přepnu a jsem k lidem přívětivý,“ doplňuje student.

Servírka

Slušnost, ochota a vlídnost je pracovní pomůckou také Michaely Lachmanové. Devatenáctiletá maturantka si přivydělává na zahrádce restaurace Tora coby servírka.

„Mám se co ohánět, protože když je venku hezky, zahrádka je od rána do večera plná,“ říká Lachmanová.

Kolik si na zahrádce nošením kávy, koly, minerálky a jídla vydělá, nechce dívka prozradit. K dobru jí však přijdou tringelty od zákazníků. Ty jsou ale podle ní čím dál menší. „Nejvíce dávají Němci a Američané. Minimálně deset procent z účtované ceny. Naopak největší šetřílkové jsou Francouzi a Angličané,“ vysvětluje Lachmanová.

Prodavač

Práci mezi knihami si vybral Tomáš Grepl. Brigádničí v Levných knihách, a protože si nic jiného nenašel, vzal to, kde ho okamžitě vzali. „Ptal jsem se všude, dokonce i v rychlém občerstvení. Nikde koncem června už neberou, všude je plno. Mezi knihami je to ale fajn brigáda. Doplňuji tituly, přeskládávám je a rovnám, občas zákazníkům pomáhám v hledání knih. K mé pracovní náplni patří i hlídání lidí, kteří by si chtěli něco odnést bez zaplacení,“ tvrdí jedenadvacetiletý student.

Zmrzlinářka

Pistáciovou, kokosovou, citronovou, vanilkovou či čokoládovou zmrzlinu nabízí každý den třiadvacetiletá Monika Nováková. „Přitom kopečkovou zmrzlinu vůbec nemusím. Když mám chuť na něco studeného a sladkého, dám si raději zmrzlinu točenou nebo ledňáčka,“ říká s úsměvem Nováková. I na zákazníky se stále směje. „V posledních dnech ale nebylo na koho se culit. Déšť a sychravé počasí prodeji zmrzliny nepřejí,“ dodává Nováková.

Průvodkyně

Nejen studenti si přivydělávají brigádami. Sedmatřicetiletá Daniela Sichlerová, která jinak učí na základní škole, provádí v létě turisty. Zúročí tak svou znalost němčiny, francouzštiny a italštiny. „Mou profesí je starat se o účastníky zájezdu. Aby měli vše, co potřebují. Také jim pomáhám orientovat se v cizím městě. Aby nebloudili, odvedu je vždy až k autobusu,“ popisuje Sichlerová svou práci.