Nová chytrá světla Fordu ukážou ve tmě na člověka nebo psa

Nová chytrá světla Fordu ukážou ve tmě na člověka nebo psa

Nová chytrá světla Fordu ukážou ve tmě na člověka nebo psa

echnologii Sport Lighting nám Ford předvedl v garáži svého výzkumného střediska v Cáchách.
Infračervená kamera v předním nárazníku dokáže na vzdálenost až 120 m rozpoznat až osm lidí.
2
Fotogalerie
Výzkumníci americké automobilky nám předvedli některé z projektů, na nichž pracuje vývojové středisko v německých Cáchách.

V potemnělé podzemní garáži výzkumného střediska Fordu v německých Cáchách svítí jen úzký paprsek světla. Vychází z LED diod ve spodní části předního nárazníku Mondea a sleduje inženýra Michaela Koherra, který přechází sem a tam několik desítek metrů před autem. Na displeji systému SYNC uvnitř auta je vidět černobílý obraz kamery, ve kterém je Koherrova postava zvýrazněná žlutým rámečkem. Prototyp adaptivních světlometů Fordu s technologií Spot Lighting totiž dokáže ve tmě vyhledat lidi i zvířata.

Posvítí přímo na překážku

Orámovat postavy na displeji umějí třeba systémy nočního vidění, které nabízejí německé prémiové značky jako příplatkovou výbavu ve svých větších modelech. Chytrá světla Fordu navíc přidávají úzký paprsek jasného světla, který je viditelný i ve svitu normálních světlometů a ukáže přímo na objekt pohybující se po silnici. Názorně to ukazuje animace Fordu:

Technologie Spot Lighting je ve fázi prototypu. Koherr nechce mluvit o tom, kdy nebo jestli vůbec se objeví v sériových modelech.

„Naším úkolem je přicházet s novými nápady a zkoumat jejich proveditelnost. O zařazení do výroby rozhodují v oddělení produktového plánování spolu s marketingem. Závisí to na mnoha věcech, které jdou mimo nás,“ vysvětluje. Už samotný fakt, že Ford technologii předvádí novinářům, ale naznačuje, že s jejím zavedením do výrobního programu počítá.

Srdcem systému je infračervená kamera v předním nárazníku, která dokáže na vzdálenost až 120 m rozpoznat až osm lidí nebo větších zvířat. „Ukáže“ na ty, které považuje za nejrizikovější. Rozhodující je pochopitelně podélná vzdálenost od vozu a také poloha na vozovce ve vztahu k předpokládané jízdní dráze auta. Člověk stojící uprostřed pruhu patnáct metrů před autem má vyšší prioritu než pes na krajnici sto metrů daleko.

Aktuální Mondeo má tzv. předkolizní asistent s detekcí chodců. Ten však funguje jen ve dne a jeho poslání je jiné – zmírnit následky srážky s chodcem, která je už nevyhnutelná. Chytrá světla s funkcí Spot Lighting mají řidiče včas upozornit na nebezpečí, aby mohl sám zpomalit a vyhnout se člověku nebo zvířeti ve vozovce.

O zatáčce vědí s předstihem

Méně efektní, ale v praktickém životě nepochybně užitečnou funkcí prototypových světel Fordu je prediktivní přisvěcování do směru jízdy. Zatímco dnešní natáčecí světlomety reagují na otočení volantem, technologie s názvem Advanced Front Lighting System předvídá, kam silnice vede, a posvítí do zatáčky (třeba do ostré vlásenky) s předstihem. Částečně se řídí i údaji z mapových podkladů navigace, ty však nemají vždy potřebnou přesnost. Hlavní slovo má proto čelní kamera, která sleduje vodorovné i svislé značení. Představu o fungování systému vám opět nejlépe zprostředkuje video:

Koherr si na tomto řešení cení mimo jiné skutečnosti, že nevyžaduje žádný nový hardware. Systém je tvořen adaptivními LED světlomety (Fordu je dodává Valeo) a čelní kamerou s rozpoznáváním obrazu, která v sériových modelech zajišťuje rozpoznávání značek. Zbytek je softwarovou záležitostí.

Výzkumné středisko Fordu v Cáchách pracuje na řadě projektů, z nichž mnohé nikdy nepřekročí stadium prototypu. Lidé z Fordu nechtějí mluvit o tom, jaké nápady dali „k ledu“, ale říkají, že poměr dlouhodobě vychází asi půl na půl. O dalším osudu rozpracovaných nápadů rozhoduje technická proveditelnost, náklady i očekávaný zájem zákazníků. Někdy se stane i to, že sami výzkumníci jednoduše dospějí k závěru, že daný projekt je slepou uličkou. A které technologie z Cách se do sériových Fordů dostaly?

Zůstaneme-li u osvětlovací techniky, je to například automatické přepínání dálkových a potkávacích světel, odstínění protijedoucího vozidla (v názvosloví Fordu Glare-Free High Beam) nebo adaptivní LED světlomety, které mění intenzitu světla a tvar světelného kužele podle rychlosti jízdy, natočení volantu, okolních podmínek i profilu silnice. Tzv. dynamické LED světlomety mají k dispozici sedm režimů, mezi kterými plynule přepínají v závislosti na aktuální situaci.

Článek vyšel na webu Autorevue.cz