„Líbí se ti Alex?“ ptá se jeden. „Máš pěkné oči, ale jsi moc tlustá,“ píše další. „Nikdy jsi nepomyslila na sebevraždu?“ táže se třetí. Ask.fm zahrnuje celou škálu citů, zvědavosti i dramat, která adolescenti prožívají.
Tato síť dohnala čtrnáctiletou Hannah Smithovou z městečka Lutterworth ve Velké Británii k sebevraždě. Její rodiče neměli pochyb o tom, že právě útočné věty z Ask.fm přivedly jejich dceru do záhuby, a žádali úřady, aby síť zavřely. Stejně jako oni to žádají i další: média přinesla informace o šesti sebevraždách teenagerů za poslední rok v Británii, Irsku a v Severní Americe, které lze spojovat s pronásledováním nebo šikanou právě na síti Ask.fm.
Teenageři, kteří spáchali sebevraždu kvůli sociální síti | Rodiče dětí, které spáchaly sebevraždu, jsou přesvědčeni, že jejich smrt souvisela s komunitní sítí
Na komunitní síti nezletilci ovšem také přetřásají své lásky, přátelství nebo konflikty s rodiči. Vyjadřují tam své pochybnosti a kladou věčné otázky týkající se lidské existence. Adolescenti přecházejí z Facebooku na Ask.fm, kde jim nehrozí nebezpečí, že narazí na vlastní rodiče, je to jen jejich svět. Dospělí totiž Ask.fm neznají, v tom je proto síla této sítě a zároveň její problém.
Velký boom, hlavně v Itálii
Podle průzkumu ústavu Nielsen se na tuto síť měsíčně napojuje 1,4 milionu italských teenagerů a 24 procent jich je mladších 18 let. Itálie je podle tamního týdeníku L'Espresso jednou z těch zemí, kde je Ask.fm velice populární, podobně jako například ve Spojených státech, Velké Británii, Brazílii, Turecku, Rusku, Německu, Polsku a ve Francii. Založili ji bratři Mark a Ilja Terebinovi v Lotyšsku a sídlo má v Rize. Právě tam, daleko od reflektorů kalifornského Silicon Valley, je mozek podniku, který katalyzoval rozmanité zájmy teenagerů, vzdálených od sebe tisíce kilometrů.
Ilja Terebin | Ilja Terebin, jeden z bratrů-zakladatelů sítě Ask.fm
Když oba bratři síť v roce 2010 spustili, nikdo o ní příliš nevěděl. Pravý boom přišel teprve nedávno a síť nyní roste o 200 tisíc uživatelů denně - jen letos v lednu se registrovalo téměř 60 milionů nových účastníků. Prudký růst nastal za posledního půl roku v Itálii: letos v lednu tam podle ústavu Nielsen bylo 800 tisíc uživatelů, zatímco loni pouze necelých 200 tisíc.
„Prudký růst Ask.fm připomíná počátky dalších předních sociálních sítí. V Itálii stejně jako ve Velké Británii je každému čtvrtému uživateli méně než 18 let, ve Francii to je dokonce každý druhý,“ vysvětluje Ombretta Capodagliová z ústavu Nielsen.
Trefa do „správných“ emocí
Tento úspěch mohou osvětlit rady marketingového guru Martina Lindstroma: aby bylo možné prodat nějaký produkt nezletilci, je třeba vstoupit do hlubokého souladu s emocemi charakteristickými pro pozdní dětství a ranou dospělost. A to vlastně dělá i Ask.fm. Je to platforma, která mládeži poskytuje únik a zároveň podporu, ale také prohlubuje emoce. Nezletilci touží po pozornosti, jsou však obzvláště citliví, pokud jde o soudy, které o nich vyjadřují druzí.
Je to jednoduchý a přímý mechanismus bez příkras. Registrovat se je možné jediným kliknutím a použít se k tomu dají vlastní data z Facebooku nebo Twitteru. Pak už lze posílat anonymně dotazy a dostávat odpovědi od kteréhokoli jiného uživatele Ask.fm.