Nová komunitní síť dělá vrásky rodičům mladých Italů

„Líbí se ti Alex?“ ptá se jeden. „Máš pěkné oči, ale jsi moc tlustá,“ píše další. „Nikdy jsi nepomyslila na sebevraždu?“ táže se třetí. Ask.fm zahrnuje celou škálu citů, zvědavosti i dramat, která adolescenti prožívají.
Tato síť dohnala čtrnáctiletou Hannah Smithovou z městečka Lutterworth ve Velké Británii k sebevraždě. Její rodiče neměli pochyb o tom, že právě útočné věty z Ask.fm přivedly jejich dceru do záhuby, a žádali úřady, aby síť zavřely. Stejně jako oni to žádají i další: média přinesla informace o šesti sebevraždách teenagerů za poslední rok v Británii, Irsku a v Severní Americe, které lze spojovat s pronásledováním nebo šikanou právě na síti Ask.fm.
Na komunitní síti nezletilci ovšem také přetřásají své lásky, přátelství nebo konflikty s rodiči. Vyjadřují tam své pochybnosti a kladou věčné otázky týkající se lidské existence. Adolescenti přecházejí z Facebooku na Ask.fm, kde jim nehrozí nebezpečí, že narazí na vlastní rodiče, je to jen jejich svět. Dospělí totiž Ask.fm neznají, v tom je proto síla této sítě a zároveň její problém.
Velký boom, hlavně v Itálii
Podle průzkumu ústavu Nielsen se na tuto síť měsíčně napojuje 1,4 milionu italských teenagerů a 24 procent jich je mladších 18 let. Itálie je podle tamního týdeníku L'Espresso jednou z těch zemí, kde je Ask.fm velice populární, podobně jako například ve Spojených státech, Velké Británii, Brazílii, Turecku, Rusku, Německu, Polsku a ve Francii. Založili ji bratři Mark a Ilja Terebinovi v Lotyšsku a sídlo má v Rize. Právě tam, daleko od reflektorů kalifornského Silicon Valley, je mozek podniku, který katalyzoval rozmanité zájmy teenagerů, vzdálených od sebe tisíce kilometrů.
Když oba bratři síť v roce 2010 spustili, nikdo o ní příliš nevěděl. Pravý boom přišel teprve nedávno a síť nyní roste o 200 tisíc uživatelů denně - jen letos v lednu se registrovalo téměř 60 milionů nových účastníků. Prudký růst nastal za posledního půl roku v Itálii: letos v lednu tam podle ústavu Nielsen bylo 800 tisíc uživatelů, zatímco loni pouze necelých 200 tisíc.
„Prudký růst Ask.fm připomíná počátky dalších předních sociálních sítí. V Itálii stejně jako ve Velké Británii je každému čtvrtému uživateli méně než 18 let, ve Francii to je dokonce každý druhý,“ vysvětluje Ombretta Capodagliová z ústavu Nielsen.
Trefa do „správných“ emocí
Tento úspěch mohou osvětlit rady marketingového guru Martina Lindstroma: aby bylo možné prodat nějaký produkt nezletilci, je třeba vstoupit do hlubokého souladu s emocemi charakteristickými pro pozdní dětství a ranou dospělost. A to vlastně dělá i Ask.fm. Je to platforma, která mládeži poskytuje únik a zároveň podporu, ale také prohlubuje emoce. Nezletilci touží po pozornosti, jsou však obzvláště citliví, pokud jde o soudy, které o nich vyjadřují druzí.
Je to jednoduchý a přímý mechanismus bez příkras. Registrovat se je možné jediným kliknutím a použít se k tomu dají vlastní data z Facebooku nebo Twitteru. Pak už lze posílat anonymně dotazy a dostávat odpovědi od kteréhokoli jiného uživatele Ask.fm.