Nová ranvej na ruzyňském letišti sníží nezaměstnanost v Kladně

Do pěti let by mohla na pražském ruzyňském letišti začít fungovat nová ranvej. Kladno by na jejím provozu mohlo vydělat.

Pilot Ladislav Keller přišel loni v Českých aeroliniích o místo. Stejně jako dalších téměř osmdesát jeho kolegů. Rozšíření provozu ruzyňského letiště jim dává naději, že o ně bude opět zájem.
„Doplatil jsem na krizi v letecké společnosti. Když se rozhodovali, koho vyhodit, vybírali ty, kteří měli nejméně odpracovaných let. Teď jsem v evidenci na kladenském úřadu práce. Doufám, že ta nová paralelní dráha propouštění zastaví a společnosti kolem letiště začnou nabírat lidi ve velkém,“ říká Keller, který ve svých padesáti letech ještě zdaleka nepomýšlí na pilotní důchod.

Kladenští mají přednost

Podle personálních odborníků je jisté, že díky paralelní dráze získají Kladenští přes tisíc pracovních míst. „Před uvedením nové ranveje do provozu bude mezi zaměstnavateli určitě zájem nejen o volné piloty a letušky, ale také o kvalitní účetní či hasiče,“ konstatuje ředitelka kladenského úřadu práce Lenka Staňková. V jeho evidenci je letos téměř 7900 nezaměstnaných. V únoru dosáhla nezaměstnanost na Kladensku devíti procent.
Podle Staňkové s otevřením ranveje sáhnou firmy raději po lidech z Kladenska než z Prahy. Kladenští totiž nemají tak vysoké mzdové nároky a na letiště se dostanou, na rozdíl od Pražanů, rychleji a bez dopravních potíží. Na letišti nyní pracuje přes dva tisíce lidí a téměř polovina z nich žije na Kladensku. Do roku 2020 by měl provoz nové ranveje vytvořit pracovní příležitosti pro sedmnáct tisíc lidí.

Specialisté se vrátí

„Naše firma bude potřebovat zaplnit především volná místa v úseku odbavování cestujících a zavazadel a v bezpečnostních službách. Nabídku vyvěsíme na úřadech práce i na našich webových stránkách,“ říká Michaela Lagronová, mluvčí společnosti Letiště Praha. Na letiště se budou moct rovněž vrátit například stovky specialistů v pozemních službách, kteří přišli o práci a ve svém oboru nemohou sehnat uplatnění. „Zaměstnavatelé mimo letecký provoz o specialisty z letiště velký zájem nemají. Paralelní dráha by tyhle lidi mohla znovu vrátit do hry,“ míní Hana Šímová z personální firmy Start People.

Rozhodnou decibely

Letiště Praha plánuje zahájení stavby paralelní dráhy RWY 06R/24L v roce 2012. První letadla by po ní mohla rolovat o dva roky později. Tedy půjde-li vše podle připravených záměrů. Projekt se nachází ve fázi posuzování vlivu nové dráhy na životní prostředí (EIA). „V létě vydáme definitivní stanovisko, po kterém by mohly začít přípravné procedury před zahájením stavby,“ uvedla Petra Roubíčková z ministerstva životního prostředí.
Ranvej vyjde investora zhruba na devět miliard korun a má sloužit spíše jako přistávací než vzletová dráha. Nyní létá nad Ruzyní přes čtyři sta letadel denně. Nová ranvej hustotu provozu na ploše letiště každopádně rozmělní.
Kvůli přísným hygienickým normám se rozšíří také hranice hlukového pásma. Do společenství devíti obcí, které jsou nyní hlukovým pásmem chráněné, se dostane dalších osmnáct oblastí. K těm nejblíže Kladnu - Horoměřicím, Tuchoměřicím či Kněževsi, přibudou například Jeneč a Hostivice. Letiště Praha musí v těchto obcích zajistit odhlučnění domů tak, aby přes den nepřesáhl hluk z letadel šedesát a v noci padesát decibelů.
„V oblasti životního prostředí nová ranvej přímo Kladnu neuškodí. Bude naopak velkým přínosem v zaměstnanosti,“ prohlásil kladenský primátor Dan Jiránek. Město přesto uzavřelo smlouvu se sdružením právnických osob o spolupráci na projektech omezujících negativní vlivy letiště.

Nárůst o miliony

Nová ranvej pomůže také prestiži ruzyňského letiště ve světě. V roce 2015 by mělo jeho terminály díky nové dráze projít přes patnáct milionů cestujících. Loni to bylo zhruba o tři miliony méně. Do deseti let letiště v Ruzyni využije ročně už přes dvacet milionů pasažérů.
Pro srovnání. Největší britské letiště Heathrow v Londýně odbavuje necelých sedmdesát milionů pasažérů za rok, Madrid a Frankfurt přes čty- řicet milionů lidí. Na této hranici bude v brzké době také Berlín, kde dokončují stavbu nového letiště na svém jižním okraji.
V současnosti tomu ruzyňskému patří až 103. místo na světě. Do první stovky by se mělo dostat kolem roku 2020.