Pro dlouholeté fanoušky dua Underworld, ani pro pořadatele festivalu Colours of Ostrava, kteří britskou formaci vetkli do čela letošního programu, to nebude dobrá zpráva. Jejich novinka Barbara Barbara, We Face a Shining Future nepatří k nejvydařenějším.
Dvojice s ní přesto vyráží na festivaly i na regulérní turné. Je však otázkou, do jaké míry se vystoupení budou opírat právě o její repertoár. Je totiž deskou popovou, oproštěnou od veškerých experimentů, ostrých hran a divokých barev, plnou v nejhorším slova smyslu obyčejných písniček, které se snadno ohrají a někdejší přidanou hodnotu v nich neradno i nemožno hledat.
Kariéru (tehdy ještě) tria Underworld jednou provždy změnil úspěch singlu Born Slippy . NUXX, který doprovázel filmovou verzi generační výpovědi Trainspotting (1996). Díky němu se Underworld stali více než obyčejnou kapelou, totiž popkulturní ikonou, a společně s Leftfield, Prodigy a dalšími tehdy pomáhali okrajovým proudům elektronické taneční hudby nenásilně proniknout do proudu středního.
Podobně jako u kolegů, ani u trojice nikdy nebylo na místě hovořit o specifickém žánru, který by reprezentovala, spíše o jejím eklektickém rukopisu a jedinečném zvuku. U Underworld to byly všemožně překřížené inspirace z progresivního trance, acid housu, ale i drum and bassu, doplněné o až sound-artově syté barvy a výrazný vokál, přednášející texty založené na volných asociacích, surrealistické stejně jako projekce, které vždy neodmyslitelně dotvářely vizuál koncertů.
S přelomem tisíciletí dosáhla skupina vrcholu, uměleckého i komerčního, zájem o ni v letech následujících postupně opadal, a ani její desky již neměly někdejší jiskru v oku.
Na vině bylo možná až přílišné tříštění tvůrčích sil: paralelně s vlastními deskami se podílela na řadě dalších filmů režiséra Trainspottingu Dannyho Boyla. Retro devadesátých let na Oblivion with Bells (2007) i někdejší slávu již více připomínající Barking (2010) sice měly status návratových desek, ale ani po jedné se kapela k plnému životu znovu neprobudila.
I v elektronické hudbě platí, že z kazatelů moderny se dříve nebo později musejí stát zkostnatělí dinosauři, kteří to podstatné řekli dávno před poslední dobou ledovou.
Underworld: Barbara Barbara, We Face a Shining Future
Vydavatelství: Caroline
Hodnocení: 60 %