Od roku 2015 by všechna auta měla mít systém tísňového volání

Evropská komise chce, aby všechny nové automobily prodávané v Evropské unii měly od roku 2015 ve výbavě systém automatického tísňového volání eCall. Ten funguje tak, že v případě nehody systém sám zavolá na tísňovou linku 112, a umožní tak záchranářům přesně lokalizovat místo neštěstí.

Evropská komise chce, aby všechny nové automobily prodávané v Evropské unii měly od roku 2015 ve výbavě systém automatického tísňového volání eCall. Ten funguje tak, že v případě nehody systém sám zavolá na tísňovou linku 112, a umožní tak záchranářům přesně lokalizovat místo neštěstí.

ČTK
Evropská komise chce, aby všechny nové automobily prodávané v Evropské unii měly od roku 2015 ve výbavě systém automatického tísňového volání eCall. Ten funguje tak, že v případě nehody systém sám zavolá na tísňovou linku 112, a umožní tak záchranářům přesně lokalizovat místo neštěstí.

Komise dnes přijala doporučení pro členské země „sedmadvacítky“, v nichž je vyzývá k zajištění modernizace infrastruktury u mobilních operátorů tak, aby hovory skrze eCall byly účinně spojeny se záchranáři. „Tento systém zachrání stovky životů a sníží bolest i utrpení obětí dopravních nehod,“ prohlásila eurokomisařka pro digitální agendu Neelie Kroesová.

Plně funkční eCall by měl být do roku 2015 zaveden kromě zemí EU také na Islandu, v Norsku, ve Švýcarsku a v Chorvatsku, uvedla komise. Díky této technologii je podle odhadů komise možné urychlit příjezd záchranářů na místo nehody o 40 procent ve městech a o polovinu ve venkovských oblastech.

V současnosti je automatickými systémy tísňového volání v unii vybaveno jen asi 0,7 procenta osobních automobilů. Náklady na zabudování systému do nových vozů se odhadují na necelých 100 eur (2450 korun).