Odhalená surrealita Severní Koreje

Vitalij Manskij odhaluje děsivou státní mašinerii manipulace a vymývání mozků od útlého věku, která vede k naprosté totalitě.

Vitalij Manskij odhaluje děsivou státní mašinerii manipulace a vymývání mozků od útlého věku, která vede k naprosté totalitě. Zdroj: bontonfilm

Unikátní mrazivá novinka ukrajinského dokumentaristy Vitalije Manského odhaluje tragické absurdní státní divadlo zvané Severní Korea.

Čtvrt roku po české premiéře dokumentu Roura o životě podél ropovodu ze Sibiře do Německa se do české distribuce dostává novinka režiséra Vitalije Manského V paprscích slunce. Také na ní se opět produkčně podíleli i Vít Klusák a Filip Remunda z Hypermarket Films. Stejně jako Roura také pohled do nenormálního světa Severní Koreje začínal na festivalech, hrál se například v Jihlavě, kde vyhrál cenu za nejlepší dokument střední a východní Evropy, i na letošním Jednom světě.

Okolnosti vzniku díla, jehož obsah musel štáb skrývat před přiděleným dozorem a proti jehož uvedení Severní Korea oficiálně protestovala, by vydaly na další zajímavý film. I samo V paprscích slunce nicméně dostatečně výstižně a mrazivě ukazuje tragické absurdní loutkové divadlo zvané Severní Korea.

Unikátní snímek z nejuzavřenější země na světě sleduje sympatickou asi osmiletou dívenku Zin-mi, která právě vstupuje do místní obdoby pionýra. Manskij mohl natočit i její rodinu, na koprodukci se totiž mimořádně dohodl se samotnou Severní Koreou. Souhlasil tak s cenzurou scénáře a vše pro něj pečlivě připravili severokorejští soudruzi. Netušili ovšem, že ukrajinský filmař jejich inscenace zdůrazní a ukáže několik verzí stejné scény, i s komentáři jejích pravých režisérů.

Manskij situaci komentuje sám několika osobními popisky, které trochu zmateně zahrnují nejen zákulisní informace, ale i pocity a domněnky. Matoucí jsou i české titulky, používající dva různé přepisy jména hlavní protagonistky. Ještě více se evropský filmař vyjadřuje tím, na co se v aranžovaném prostředí soustředí, opět tedy předvádí svůj um říci mnoho beze slov pomocí dobře zvolených detailů. Jako je usínající dítě na přednášce bájných vzpomínek válečného veterána.

Přestože zdůrazněná absurdita přináší do snímku neočekávaný humor, V paprscích slunce je poměrně náročná a během několikrát natahovaného konce už i vyčerpávající podívaná.

Kromě falešného státního divadla, z něhož se pro kritické evropské oči stává fraška, odhaluje také děsivou státní mašinerii manipulace a vymývání mozků od útlého věku, která vede k naprosté totalitě. Tlak na vybranou malou soudružku, aby splnila požadavky výstavní reprezentantky, mladinká hrdinka úplně nezvládá. I to Manskij jasně ukazuje, na což se nedívá lehce, zvlášť když můžeme jen trudně spekulovat, co se se Zin-mi a její rodinou po uvedení filmu asi stalo. Manského surreálný portrét země bez skutečné reality je mrazivý i děsivý, unikátní a významný.

V paprscích slunce
(dokument, Rusko/Česko/Německo/Severní Korea/Lotyšsko, 106 minut)
Režie: Vitalij Manskij
Hodnocení: 80 %