Open Compute Project – prozraďte, jak stavíte servery

I když Facebook může na první pohled vypadat jako nenáročná služba pro chatování a sdílení obrázků, ve skutečnosti ho ale na pozadí pohání neuvěřitelně propracovaná technologie běžící v několika datových centrech.
Facebook a další velké internetové firmy typu Google musí v reálném čase zpracovávat obrovské množství uživateli generovaných dat (všechny ty „lajky“, statusy, komentáře a podobně) a řešit specifické požadavky. Proto si nemohou koupit připravený tradiční hardware a software od firem jako Microsoft, Oracle, Dell či HP, ale vše si musí naprogramovat sami.
Facebook proto zhruba před rokem spustil průlomový Open Compute Project, který začíná zásadně hýbat serverovým trhem. Princip je jednoduchý – firmy a organizace, které se do projektu zapojí, v něm zveřejňují informace o tom, jak si staví datová centra a vlastní servery. Kdokoli pak může tyto informace použít ke stavbě vlastní IT infrastruktury.
Je to princip podobný operačnímu systému Linux a softwaru s otevřeným zdrojovým kódem, ovšem v tomto případě se pracuje s hardwarem. Projekt se dále rozšiřuje a Facebook je jeho hlavním tahounem. Facebook stejně tak neustále pracuje na nových typech databází a programovacích jazyků, které pak dále sdílí se světem. Největší sociální síť světa se v tomto výrazně odlišuje například od Googlu, který si rovněž staví vlastní hardware a software, ale na rozdíl od Facebooku je veřejnosti neposkytuje.
Zuckerbergova firma v posledním roce se také zásadně technologicky posunula k mobilním zařízením, na nichž zřejmě v budoucnu bude stát velká část jejího byznysu. Zatímco ještě nedávno byly mobilní aplikace Facebooku pomalé a uživatelsky nepřívětivé, dnes je to přesný opak. Vydána byla také aplikace Messenger pro rychlé zasílání zpráv. Všechny projekty, na kterých Facebook začíná pracovat, už v základu počítají s mobilními stroji.
Tento rychlý obrat byl možný i díky takzvaným talentovým akvizicím, které Facebook udělal – nakoupil mladé start-upy se zajímavou mobilní technologií a získané lidi pak využil na své produkty. Obrovské mobilní know-how do firmy přinesl také Instagram.