Ostravské cyklostezky aneb čekaní na lepší časy

Lze Ostravou jezdit na kole? Odpověď zní ano. Ovšem tak jednoduché to zase není.

V Ostravě je nyní přesně 193 kilometrů cyklotras, dalších šest kilometrů se právě staví. Takové údaje vša o realitě mnoho nevypoví. Jak na tom Ostrava vlastně je? „A chcete srovnávat s městy postkomunistickými nebo západními?,“ odpovídá na otázku otázkou jedenatřictiletý ostravský učitel Pavel Matějka. Na svém kole, které vypadá jak z přívozské zastavárny, dojel na nejsevernější bod Evropy v Norsku. Podobnými otázkami odpovídají i jiní zkušení jezdci. Vytvořit nějaká srovnávací kritéria je totiž velmi obtížné.

Ale nakonec prakticky každý odpoví, že je třeba v Ostravě přidat. A shodnou se na dvou zásadních problémech ostravských cyklistů. Špatná dostupnost centra a jen minimum stezek kolem řek. Kolem jiných moravských řek jakými jsou Bečva nebo Morava už můžete pohodlně jezdit po Valašsku nebo střední a jižní Moravě dlouhé desítky kilometrů. Ostrava a okolí je na tom v tomto ohledu skutečně špatně.

Buší kolem Ostravice

„Ve většině měst je normální, že kolem řek vedou promenády a cyklostezky. To centru Ostravy, až na malý kousek v Komenského sadech, citelně chybí,“ potvrzuje osmadvacetiletý cyklistický nadšenec Miroslav Vyka. Neexistuje tak vhodné propojení centra dál směrem na Hrabovou, Ostravu Jih a nakonec i Beskydy. Ti odvážnější jezdí po pravém břehu Ostravice. Překonají silniční most u vjezdu do staveniště Karoliny a probíjejí se hustými porosty do Kunčiček a dál pod Rudnou až k cyklostezce v Kunčicích. „Je to tam jakž tak prosekané. Ale o normálním přístupu do města se rozhodně mluvit nedá,“ charakterizuje cestu ostravskou buší a za mokra všudypřítomným bahnem Pavel Matějka.
Pomyslné světlo na konci tohoto temného tunelu však přece jen existuje. „Probíhá územní řízení, předpokládá se, že územní rozhodnutí bude do dvou měsíců,“ říká o šestnáctikilometrovém úseku mezi centrem a Kunčicemi Andrea Vojkovská z ostravského magistrátu. Cyklotrasa lemující Ostravici tak prý může vyrůst někdy v roce 2011 či 2012.

Šílený propletenec

Když mluvíte s ostravskými politiky o důvodech, proč to všechno tak trvá, tváří se zachmuřile. „Málo peněz, mnoho vlastníků pozemků,“ zní nejčastější odpovědi. „Bylo to velmi náročné,“ říká o výstavbě zatím nejnovější ostravské cyklotrasy vedoucí z Poruby přes Krásné Pole do Velké Polomi starosta Krásného Pole Tomáš Výtisk. „Komplikované investování, vlastnické spory, šílený právní propletenec,“ popisuje okolnosti výstavby asi pětikilometrové trasy Výtisk. Výstavba stála město zhruba tři a půl milionu korun. Snaha se ale prý vyplatila. „Jde o okrajovou oblast města a proto mne až překvapuje, kolik tam už dnes potkávám cyklistů,“ svěřuje se Tomáš Výtisk.

Změny ovšem přicházejí i v takových čtvrtích, jakými jsou Vítkovice. Právě je kolaudována cyklostezka podél Výstavní ulice v úseku Železárenská – Zengrova. Cyklisty tak čeká zase o něco jednodušší život.