Plyšová Chloe učí prvňáky anglicky

Výuka angličtiny nemusí znamenat jen dril. V 7. základní škole Vodárenská zkoušejí novou metodu. Děti i učitelé při hodinách zpívají.

What is your name? Tak se postupně ptá prvňáků jedna z učitelek angličtiny Vítězslava Pašková. „I am Anička, I am Apolenka…,“ odpovídají děti bez problémů.

Když anglicky napočítají do deseti, zástupkyně ředitelky 7. základní školy Vodárenská Monika Kosová se jen nevěřícně usmívá. „Je to úžasné. V češtině napočítají sotva do pěti,“ říká Kosová.

Kladenské zařízení je jedním ze třinácti ve středních Čechách, kde začali žáky učit anglicky metodou Helen Doron. Ta má sice v Česku tradici, ale na základní školy se tato výuka formou říkadel a písniček dostala letos v září poprvé.

Kamarádka Chloe neřekne česky ani slovo

„Peníze na projekt jdou z evropských sociálních fondů. U nás ho ve čtyřech prvních třídách učí tři speciálně vyškolené učitelky. Zatím za sebou mají první část školení, druhá bude teď na podzim. Do dalšího ročníku pak absolvují další,“ vysvětluje Kosová.

Angličtinu se metodou Helen Doron učí prvňáci dvakrát týdně. Hodina je všechno, jen ne nudná. Na scénu nastupuje plyšová postavička Chloe, která je součástí výbavy učitelů. „Pro děti je takovým průvodcem, anglickou kamarádkou,“ upřesňuje Kosová.

Za pár minut zvoní a člověk má pocit, že nesedí ve školních lavicích, ale že je svědkem dětské hry na letním táboře.
Z evropských fondů je zaplacené vzdělání učitelů i pomůcky, kromě jiných právě Chloe, která „umí“ jen anglicky.

„Třídy byly vybavené dataprojektorem, počítačem, notebooky. Učitelky dostaly zvláštní soupravu – tašku s CD, metodickými materiály, obrázky. A žáci pracovní učebnice, do kterých mohou kreslit nebo vlepovat, a CD s různými písničkami,“ říká Kosová.

Právě tyto nahrávky podle ní patří ke klíčovým. „Rodiče je dětem mají pouštět i doma, ale tak, aby se na ně žáci nemuseli soustředit. Třeba jako kulisu k hraní. Na tom jsme domluvené i s družinářkami,“ vysvětluje zástupkyně ředitelky.

Rodiče, kteří už mají s metodou Helen Doron zkušenost, jsou spokojení. „S dcerou chodím na tuto výuku dva roky. Nejen, že baví ji, ale přistihla jsem se, že i já si často pobrukuji říkanky, když třeba jedu autem,” říká Hana Dacková z Prahy.

V Kladně se projekt rozjíždí. „Zkoušíme, zda může fungovat i ve větším počtu dětí. Normálně metodu používají v menších skupinách. Podle zkušeností pedagogů pak výuka ještě upravíme,“ podotýká Kosová.

Novinku ve výuce angličtiny na základních školách vítají i dětští psychologové. Čím dříve se podle nich dítě cizí jazyk začne učit, tím lépe. Přestane ho vnímat jako cizí, ale do jisté míry ho přebere jako druhý mateřský. „Když se mě v poradně rodiče ptají, kdy se mají jejich děti začít učit cizí jazyky, ve většině případů říkám – od narození,“ vysvětluje psycholožka Tamara Cenková.

Na metodě Helen Doron oceňuje mimo jiné laskavý přístup kantora k žákovi. „Dítě vnímá učitele téměř jako kamaráda. Navíc jde o princip škola hrou, o zábavnou formu výuky s individuálním přístupem ke každému žákovi,“ dodává Cenková.

Novinku má i další kladenská škola

Nový způsob výuky angličtiny není jedinou novinkou v kladenských školách. Díky novým vyučovacím pomůckám a metodám se má vylepšit vzdělávání například v Základní škole Zdeňka Petříka.

„Jako první se zapojila do projektu Evropské unie peníze školám. Na zatraktivnění vzdělávání získala do letošního školního roku jeden a půl milionu korun,“ říká Vilém Frček z radnice.

Škola má třeba výborně propracované internetové stránky, se kterými aktivně pracují i nejstarší členové pedagogického sboru. „Přes webové stránky se mohou rodiče dostat k prospěchu svého dítěte, stáhnout aktuálně probírané učivo nebo elektronicky omluvit nepřítomnost žáka,“ dodává Frček.