Po obchvatu se jezdí už rok. Jedni ho chválí, druzí kritizují

Obchvat Jihlavy stál daňové poplatníky stovky milionů korun. Přesto není podle některých řidičů bezpečný.

Nový obchvat Jihlavy není pro řidiče bezpečný. Tvrdí to řidiči i odborníci. Ti upozorňují na čtyři místa, která jsou podle nich vysoce riziková.
„Křižovatka u tunelu je postavena proti všem zásadám, jak má vypadat připojení z vedlejší na hlavní silnici. Je to nedomyšlená stavba, někdo tam udělal chybu,“ přišel s tvrdou kritikou rok po otevření obchvatu ředitel Vyšší policejní školy Ministerstva vnitra v Jihlavě Zdeněk Sádecký.
Sporné místo leží na výpadovce na Pelhřimov a podle Sádeckého mají řidiči, kteří se zde na obchvat připojují a míří do tunelu směrem na Havlíčkův Brod, zakrytý výhled a přes svodidla nevidí rychle jedoucí auta ve směru od Moravských Budějovic. Přehlednost ještě ztěžuje tvar silnice.
Za pravdu mu dávají jihlavští policisté a i podle nich bude muset křižovatka projít úpravami. „Místo je skutečně méně přehledné, a tak plánujeme na vedlejší silnici dodatečně udělat vodorovné dopravní značení, které řidiče přinutí najíždět dál od svodidel. Lépe tak na obchvat uvidí,“ vysvětluje dopravní nženýr jihlavské policie Jiří Kučera. Podle Zdeňka Sádeckého to ale situaci příliš neřeší.

Pokračování ze strany 2 a 3
Tři policisté v zelených reflexních vestách se krčí za větvemi stromů. Jeden z nich má na očích dalekohled. Služební auto mají pečlivě schované, aby nebylo vidět. Nenápadná trojice strážců zákona náhle zpozorní a jeden z nich vyrazí do akce. „Pane řidiči, víte jakého dopravního přestupku jste se dopustil?“ ptá se policista muže za volantem.
„Nevím,“ odpověděl.
„Nezastavil jste na stopce,“vysvětlil mu policista, proč si z mnoha projíždějících aut vybrali
právě jeho.
Tato policejní kontrola se odehrála na začátku minulého týdne na okraji jihlavského obchvatu v místech, kde se vyjíždí z města na Znojmo.

Druhý den, první nehoda Právě v těchto místech se vloni 31. července stala vážná dopravní nehoda. Cyklistka nedala přednost nákladnímu autu a utrpěla těžká zranění. Bylo to navíc pouhý den poté, co byl celý obchvat slavnostně otevřen. Místo je to stále nebezpečné a policisté to vědí. Během zmiňované kontroly tam za pár minut přistihli tři hříšníky. Jenže podle řidičů i odborníků na dopravu to není jediné nebezpečné místo, které na obchvatu je. „Myslím, že se na stavbě snažil někdo ušetřit, proto to také tak vypadá,“ myslí si profesionální řidič Jaroslav Hlavatý.

Chybí stoupací pruh Podle Hlavatého je u zmiňované křižovatky ještě jeden zásadní problém. Plně naložená nákladní auta tam ve směru od Moravských Budějovic vjíždějí do táhlého kopce. Za nimi se tak často tvoří kolony rozladěných řidičů. „Měli tam postavit ještě jeden stoupací pruh pro pomalá auta, a bylo by to,“ vzkazuje projektantům stavby Hlavatý. Ten varuje ještě před dalším místem, které se nachází za horizontem stoupání při sjíždění kopce. „Je to tam jak na houpačce. V jednom místě se auto najednou prudce nakloní doleva a asi půl kilometru mě to celou dobu táhne do protisměru. Pak se zase auto srovná. Poprvé jsem si myslel, že mi něco prasklo,“ popisuje řidič nákladního auta Jaroslav Hlavatý.
Objednavatel stavby zatím o problému nevěděl. „Slyším to poprvé. Je to záležitost příčného
klopení, a to se vyměřovalo,“ uvedla ředitelka správy Ředitelství silnic a dálnic v Jihlavě Marie Tesařová.

Jeden rok, tři zranění Vážná nehoda cyklistky krátce po otevření obchvatu byla zatím na obchvatu tou nejvážnější. Do letošního 4. srpna se tam stalo pět dopravních nehod s jedním těžkým a dvěma lehkými zraněními. Podle policistů je to také tím, že je silnice celkem přehledná. To ovšem neplatí o křižovatce před Jihlavským tunelem, kterou kritizuje ředitel jihlavské vyšší policejní školy Zdeněk Sádecký. Podle něj je
naprosto nepřehledná.
„Jde o typický nehodový úsek,“ domnívá se Sádecký. Ten upozorňuje na to, že auta jedoucí od Jihlavy nebo Pelhřimova směrem do tunelu vůbec nemají šanci vidět auta jedoucí po obchvatu.
„Pokud se řidič napojuje na takovouto rychlostní silnici, tak musí mít dokonalý přehled. To tam ale není, protože jsou tam svodidla,“ varuje Sádecký.
Se svým zjištěním se obrátil na jihlavskou policii, která námitku vzala vážně. „Je to tam nepřehledné a už připravujeme opatření. Musí se tam namalovat vodorovné dopravní značení, které by mělo umožnit,
že řidiči lépe uvidí na hlavní silnici,“ vysvětlil policejní dopravní inženýr Jiří Kučera. Podle něj by nové značení mělo být hotové do měsíce.

Nový obchvat si pochvalují úředníci z magistrátu. Podle primátora Jihlavy Jaroslava Vymazala se potvrdilo, že výrazně pomohl omezit dopravu ve městě. „Nejde jen o kamiony, ale i o osobní auta,“ přidal se náměstek primátora Radek Vovsík, který o žádných problematických místech na obchvatu neslyšel.

Sjezd jen pro sanitky Čtvrtým místem, kde mnozí vidí problém, je sjezd vedle tunelu z Vrchlického ulice směrem k dálnici. Ani tato křižovatka neumožňuje řidiči, který odbočuje na hlavní silnici, mít dokonalý přehled, a on tak snadno může přehlédnout auto vyjíždějící z tunelu. Marie Tesařová z ředitelství silnic a dálnic toto místo chápe jako problematické, i když je při průjezdu tunelem snížena rychlost. „Nejde o plnohodnotnou křižovatku. Sjezd měly využívat pouze sanitky záchranné služby, aby to měly blíž k dálnici. Původně tam měla být závora, ale na magistrátu prosadili, aby to bylo průjezdné i pro běžné řidiče, vysvětlila Tesařová.