Podle vědců se inteligence vyvinula kvůli genetické nehodě

Šachy, inteligence, ilustrační foto

Šachy, inteligence, ilustrační foto Zdroj: Profimedia.cz

Vědci z Edinburské univerzity našli odpověď na otázku, jak se u lidí a dalších savců vyvinula inteligence. Stanovili totiž moment v dějinách evoluce, kdy v důsledku „genetické nehody“ došlo k vývoji genů umožňujících myšlení a uvažování. O stopování počátků inteligence píše server Sme.sk.

Právě tato změna, k níž došlo před půlmiliardou let, umožnila, že jsme dnes schopní osvojit si komplexní záležitosti, analyzovat sitauce, a právě jí vděčíme za schopnost abstraktního myšlení a jeho flexibilitu.

Vyplývá to ze studie, kterou zveřejnilo odborné periodikum Nature Neuroscience. Studie rovněž potvrzuje přímou souvislost mezi evolucí chování a původem mentálních chorob. Za duševní nemoci jsou podle vědců odpovědné stejné geny, které zvětšily kapacitu našeho duševna.

„Jedním z největších vědeckých problémů jak vysvětlit, ja se během evoluce vyvinula inteligence a komplexnost chování,“ vysvětlil šéf vědeckého projektu Seth Grant. Práce vědců ukázala, že lidská inteligence se zrodila jako výsledek náhlého zvýšení počtu genů spjatých s fungovaním mozku u našich vývojových předků. Podle názoru vědců z Edinburghu mohlo ke zmíněné „genetické nehodě“ dojít u jednoduchých bezobratlých žijících v moři. Jejich potomci už později měli výhodu v průběhu dalšího procesu, který se postupně rozšířil také na stále vyspělejší druhy, obratlovce, a později i na člověka.