Poptávka po kancelářích se postupně oživuje
Ve světě se opatrně hovoří o blýskání na lepší časy, pokud jde o hospodářskou krizi, cítíte jisté náznaky i na českém trhu s komerčními nemovitostmi?
Pokud hovoříme o komerčních nemovitostech administrativního charakteru, pak lze rozhodně hovořit o zklidnění situace a návratu k racionálnímu přístupu. Pravdou je, že poptávka v segmentu kancelářských prostor se postupně zvyšuje. Společnosti i v souvislosti s informacemi o „konci“ krize a dalšími určitými pozitivními signály pracují na strategiích rozvoje pro další období a to se samozřejmě promítá i do trhu s kancelářskými prostory.
O jaké nemovitosti je momentálně v tomto segmentu největší zájem?
Výstavba komerčních nemovitostí se prakticky zastavila. Nenastane v případě oživení trhu převis poptávky nad nabídkou?
Je faktem, že dochází k odsunu některých nových projektů na vhodnější dobu a také že z podstaty charakteru produktu není možné reagovat na zvýšení poptávky v krátkém období, nicméně je zde i určitý korigující efekt v již dostatečné zásobě stávajících objektů. Je také možné, že v případě růstu poptávky po nových kancelářských prostorech v následujících letech by mohlo dojít k převisu poptávky v roce 2011, respektive 2012. Otázku je, jak na takovou situaci budou připraveni reagovat developeři v rámci razantně zpřísněných podmínek financování nových projektů.
[file:4653:small:left]
O jaké lokality je v Praze největší zájem, co dnes musí splňovat moderní kancelářská budova?
Již delší dobu je patrné, že největší zájem z pohledu lokality směřuje do nově vytvořených obchodní center mimo samotné centrum města, jako je Praha 4–Pankrác, Praha 5–Anděl, Praha 8–Karlín. Velký rozvojový potenciál je v pokračování rozvoje Karlína a také Holešovic. Nové projekty přicházejí na svět také v oblasti Stodůlek a Radlic. Rozhodujícím faktorem úspěchu je dostupnost metrem. Nároky na moderní kancelářskou budovu lze shrnout jako maximální efektivita využití prostor, výborná dostupnost, nízké provozní náklady, kvalitní pracovní prostředí, dostupnost dalších služeb.
Vedle kanceláří se zabýváte i retailem. Čím si vysvětlujete, že i přes probíhající krizi se otevírají stále nové a nové obchody? Je ještě místo na trhu pro další nákupní centra třeba konkrétně v Praze?
Projekty, které jsou již ve výstavbě, budou dokončeny, neboť doba realizace celého projektu je delší než jeden rok. Je pravdou, že v některých lokalitách je hustota prodejních ploch nadprůměrná, nicméně v celkových číslech jsme na úrovni západoevropských zemí. V této době se s jistotou ukáže, které projekty jsou úspěšné a jak kvalitní strategii developeři zvolili. V úspěšných lokalitách s dobrou spádovostí je určitě prostor pro další rozvoj a to se týká i Prahy, kde se hovoří o dalším rozšíření některých úspěšných nákupních parků.
Je těžké dnes sehnat nájemce do nákupních center, případně obecně do již zprovozněných retailových center?
Samozřejmě i na nájemce doléhají důsledky krize, kdy maloobchodní tržby klesají a důvěra na straně spotřeby se zlepšuje jen velmi pomalu. Nájemci mnohem obezřetněji zvažují, jakým způsobem dále rozvíjet nebo upravovat své prodejní sítě. Pochopitelně je zde silný tlak na cenu.
Kudy podle vás půjde český retailový trh?
Obecně se hovoří o příklonu k formě nákupních parků, které mohou mnohem lépe využívat potenciál různých synergií a snadněji tak odolávat výkyvům v poptávce. Dalším segmentem, kde vidíme prostor, jsou outlet parky.