Před 80 lety zemřel Václav Klement. Vyučený knihkupec stál u vzniku Škody | E15.cz

Vše o designu

Vše o designu Vstoupit do speciálu

Před 80 lety zemřel Václav Klement. Vyučený knihkupec stál u vzniku Škody

Karel Pučelík

Původně vyučený knihkupec se přes jízdní kola dostal k výrobě automobilů. Z malé dílny s kolegou Laurinem vytvořili podnik se stovkami zaměstnanců. Dali tak základ automobilce Škoda.

Václav Klement se narodil 16. října 1868 ve Velvarech. Později začínal svou kariéru v oboru, který s automobilismem nijak nesouvisel. Vyučil se totiž knihkupcem. Kromě prodávání knih se ale velmi zajímal o jízdní kola, vlastnil i exemplář německé firmy Gemania.

Jeho bicykl se ale porouchal, a tak ho odeslal k opravě do ústředí firmy v Drážďanech. Klement se ovšem dočkal odpovědi, která ho velmi rozčílila. Měl ve svou žádost přeložit z češtiny do „jazyka firmě srozumitelného“, tedy do němčiny.

To ho vedlo k myšlence založení vlastní firmy, která by se opravou a servisem kol zabývala. K tomu našel vhodného společníka, mimořádně zručného strojního zámečníka Václava Laurina. Nejdříve založili roku 1895 malou dílnu v Mladé Boleslavi, konkrétně v místě, kterému se nelichotivě říkalo U sedmi zlodějů.

Dílna prosperovala, oba společníci se výtečně doplňovali. Skvělý mamažer Klement měl na starosti obchod, Laurin zase technickou stránku podnikání. Firma se neomezovala pouze na servis jízdních kol jiných značek, ale vyráběla i několik vlastních modelů pod vlasteneckým názvem Slavia. Technický pokrok byl nezadržitelný, a tak před koncem 19. století uvedli mladoboleslavští průmyslníci na trh své první motorové kolo, které poprvé viděl na návštěvě ve Francii. Krátce poté i první motocykl.

Klement s Laurinem stáli i na začátku automobilového průmyslu na našem území. Po rychlé expanzi motocyklové výroby přišli v roce 1905 i s prvním modelem automobilu Voiturette A. Nová automobilka si získala věhlas a expandovala i v zahraničí. Vozy Laurin & Klement se také účastnily automobilových soutěží. Mnohých úspěchů s několika auty značky dosáhl třeba hrabě Kolowrat.

Škoda začala sériově vyrábět modernizovaný model Fabia

Z výrobních linek po Voiturette A sjela další dvacítka modelů. Značka Laurin & Klement se postupně stala největším výrobcem automobilů v Rakousku - Uhersku. Úspěchy a expanze automobilky si žádaly kapitál a financování. Proto se v polovině dvacátých let minulého století Laurin s Klementem rozhodli své podíly ve firmě prodat Škodovým závodům.

Ve fabrikách se nadále vyráběla pouze auta. Motocykly, které Laurin s Klementem vyráběli po celou dobu existence firmy, už nové vedení produkovat nechtělo. Oba průmyslníci ve firmě sice zůstali, ovšem v nižších pozicích a bez velkých pravomocí a vlivu.

Laurin & Klement: příběh podnikavého dua, které stvořilo slavnou automobilku >>>

Na Klementa vzpomínali jeho současníci také jako na dobrodince a mecenáše. Za své peníze vybudoval a následně hradil provoz sirotčince, který měl na starosti řád milosrdných sester.

Václav Klement zemřel 13. srpna 1938 v Mladé Boleslavi, jeho kolega Laurin téměř o osm let dříve. Na zakladatele pamatuje Škoda dnes v názvech svých nejluxusněších modelů.

Klíčový projekt Evektoru stále žije. Investoři nad českým letadlem hůl zatím nezlomili
Živoucí legenda: Ford vyrobil desetimiliontý Mustang

 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!