Připoutejte se, s Vaškůjem

Na megalomanské projekty si Roman Vaškůj potrpěl. Jedním z nich byla letecká doprava mezi Kunovicemi a Prahou.

Z Kunovic budou opět letadla dopravovat cestující do Prahy. Ta zpráva v roce 2004 potěšila řadu podnikatelů ve Zlínském kraji.
Firma Discovery Travel, v níž Roman Vaškůj působil jako předseda představenstva, nakonec skutečně několik týdnů fungovala. „Pro mě je to především byznys,“ uvedl tehdy jednačtyřicetiletý Vaškůj ve společnosti slušivě oblečených letušek.
Podnikatelský plán provázely od jeho počátků velké pochybnosti, nakonec ale „prošel“, nepochybně také díky masové podpoře politiků, kteří si od leteckého mostu slibovali příliv investic a turistů.
Služeb Discovery Travel využilo téměř patnáct tisíc lidí, kromě linky z Kunovic do Prahy a z Ostravy do Prahy létaly stroje této společnosti do švýcarského Sionu nebo belgických Antverp.
Rychlý krach Pohoda trvala půl roku. Pak přišel pád. Nikoliv letounu BAE 146-200, ale firmy. „Bylo to až nepochopitelné. Před začátkem zimy zjistili, že letiště v Kunovicích není připravené na zimní provoz,“ uvedl jeden z tehdejších zaměstnanců společnosti, který si nepřál zveřejnit jméno.
Pravým důvodem krachu ale nebylo počasí, nýbrž obrovské finanční trable.
Městský soud v Praze Foto 7/ archiv
v lednu roku 2005 poslal společnost do konkurzu kvůli dluhům, které přesahovaly třináct milionů korun. Soudu se přihlásilo třicet věřitelů. věřiny. Anabáze v letecké dopravě měla pro Vaškůje kromě pošramocené pověsti i ještě mnohem horší dohru OE soudní stíhání. Podle vyšetřovatelů se dopustil podvodů s leteckým olejem za 160 milionů korun při provozování letecké linky. „Nakoupili osmnáct milionů litrů leteckého oleje, pro leteckou přepravu použili jen dva miliony. Zbytek využili k jiným účelům, které už nejsou osvobozené od platby spotřební daně,“ uvedla mluvčí Vrchního státního zastupitelství v Olomouci Markéta Ševčíková.
Nafta s kerosinem Letecký benzin kerosin, který je téměř totožný s naftou, podle policistů nekončil v nádržích letadla, ale jinde. Cisterny jej vozily do Napajedel, Vlkoše a Kyjova, kde jej dělníci v míchárnách v poměru jedna ku jedné smíchali právě s motorovou naftou. „Miliony litrů leteckého petroleje vylepšeného o stejný díl nafty poté skončilo v nádržích čerpacích pump,“ popsala princip podvodu mluvčí protikorupční policie Alena Vokráčková.
Bývalí pracovníci společnosti podobný vývoj očekávali. „Létat do Prahy se strojem BAE 146 s celkovou kapacitou až sto míst a mít přitom na palubě dvacet lidí, to nemohlo dlouho vydržet.
Spíše to všechno opravdu mohlo být zástěrkou pro míchání kerosinu s naftou,“ řekl bývalý pracovník firmy.
Případ dodnes řeší Vrchní soud v Olomouci.
Dopadení uprchlíka Věřili jste, že se Roman Vaškůj nakonec dostane do českého vězení?