Problém kultury? „Magistrát a Dvořák“

Pěvkyně Jitka Zerhauová kritizuje plán na dočasné uzavření Janáčkova divadla.

Mezzosopranistka Jitka Zerhauová pracuje jako sólistka Janáčkova divadla v Brně. Podobně jako její kolegové má obavy, že kvůli škrtům peněz na kulturu o práci přijde. Zerhauová patří mezi kritiky plánu získat peníze dočasným zavřením scény Janáčkova divadla.

Jaký je váš názor na plánované škrty?

Vedení města by mělo mít rezervy a ne získat peníze tím, že vezmou dvacet procent z příspěvků kulturním a příspěvkovým organizacím. Pokud má vedení města potíže s penězi, je to čistě jeho problém. Určitě by ale neměli likvidovat trvalé hodnoty. Což kultura je.

Co podle vás bude výsledkem takových škrtů?

To je jasné. Ředitel Dvořák není navíc schopný manažer, jak se stále všude prezentuje. To si myslí většina souboru. Udělal z Janáčkova divadla z veřejných peněz svoje soukromé divadlo. Dvořák má jen svoje soukromé zájmy, a to své příjmy. Co vím od kolegů z jiných divadel, tak s nimi ředitelé komunikují. Zvláště když už jsou v takhle prekérní situaci. Ale náš ředitel se o divadlo a situaci v něm či o řešení nestará.

Jak jsou na tom ostatní divadla?

Vím, že třeba Městské divadlo žádá o půjčku a část ji splatí formou reklamy na představení. Náš ředitel nepodniká žádné kroky. Pouze se rozhodl, že zruší soubor opery.

Čím to, že Stanislav Moša, dokáže situaci řešit?

Pan Moša umí vycházet s politiky. Divadlu se věnuje na sto procent, má za sebou dobré výsledky. Co se týče návštěvnosti, je Městské divadlo velmi úspěšné. Uvnitř divadla jsou dobré vztahy. Zaměstnanci svého ředitele respektují a on si jich také váží, pokud vím.

Jaká je v Janáčkově divadle atmosféra?

Ve středu 19. října se divadelní soubor se svými příznivci vydal na protestní pochod. Máme radost z velkého počtu zúčastněných, možná tak kolem tisícovky lidí. Podpora ze strany Brňanů je veliká. Petiční archy se plní a dokument stále koluje po republice. I lidé v Evropě podepisují petici charakteru morální podpory. Podporu nám kolegové vyjadřují v Anglii, Norsku, v Itálii a v Rakousku, kde velkou iniciativu vyvinul také mladý operní pěvec Adam Plachetka.

Jaké má Janáčkovo divadlo podle vás šance?

Pokud se k tomu postaví schopný ekonomický manažer, dá se s tím něco dělat. Bohužel se v brněnském Národním divadle dost plýtvalo. Otázkou je i to, jak se budou šéfové souboru snažit zvýšit tržby.

Co navrhujete vy?

Nabízí se operní zájezdy, letní hry na Špilberku, oratoria v kostelech. Od chvíle, kdy nastoupil pan Dvořák, nefungují soubory adekvátně - šéfové souborů totiž nemají autonomii. Ředitel Dvořák vše řídí podle svých kšeftů. A šéfy souborů si vybírá jen podle toho, aby mu nekladli odpor a on si mohl dělat, co chce. Naposledy si v březnu na zastupitelstvu dokonce prosadil, aby ani nemuselo být na šéfy souborů vyhlašováno výběrové řízení. Takže si je bude jmenovat on sám. Taková je realita.