Problémy Facebooku jako příležitost: těmto třem firmám můžou prospět

Ilustrační foto

Ilustrační foto Zdroj: reuters

Facebook dostává kvůli nedostatečnému zabezpečení svých dat jednu ránu za druhou. Zaváhání Facebooku by mohla využít například sociální síť Snapchat, v oblasti internetové reklamy ale současný skandál nahrává i Googlu.

Nejoblíbenější sociální síti Facebook už kvůli kauze ohledně nedostatečně chráněných dat uživatelů klesly akcie o zhruba 16 procent. Naposledy její reputaci poškodilo oficiální firemní prohlášení, podle něhož všechny uživatele sleduje automatický systém, který má hodnotit, zda prostřednictvím zpráv neposílají závadný obsah.

Sociální síť Facebook ale nyní nemá žádnou větší konkurenci, která by mohla způsobit hromadný exodus od Facebooku, píše analýza amerického investičního serveru Motley Fool. Řada lidí může utéct například na Instagram, ten ovšem patří také společnosti Facebook. Existují ovšem tři firmy, kterým současné problémy Facebooku nahrávají – jedná se o společnosti Snap, Line a Alphabet.

Snap

První z takových společností je firma Snap, kterou chtěl dříve Facebook za tři miliardy dolarů dokonce koupit. Poté, co firma nabídku odmítla, se Facebook snaží konkurovat její aplikaci Snapchat alespoň pomocí Instagramu. Přidal u něj dočasné zprávy, filtry a další funkce, které jako první zavedl Snapchat. Od té doby obliba Instagramu výrazně vzrostla.

Podle serveru se tak současný souboj Snapchatu s Instagramem a Facebookem může jevit jako souboj Davida s Goliášem, důležité ovšem je, že Snapchat má významnou podporu mezi mladší generací. Společnost eMarketer předpokládá, že jen letos Facebook ztratí dva miliony uživatelů mladších 24 let, zatímco Snapchat by podobné množství uživatelů za stejné období mohl získat. Pokud bude volný pád Facebooku pokračovat, mohli by přechod na Snapchat zvažovat i starší uživatelé facebooku, píše server.

Line

Služba Messenger, která spadá pod Facebook, je podle průzkumu analytické aplikace Annie v současnosti nejoblíbenější sociální síti pro odesílání zpráv ve Spojených státech. V Japonsku, Thajsku, Taiwanu a Indonésii však vede aplikace Line.

Na konci minulého roku měla aplikace Line na těchto čtyřech trzích celkem 168 milionů uživatelů, což je o jeden milion méně než na konci roku 2016. Line ale není jen aplikace na zasílání zpráv, umožňuje například sdílení fotek, čtení komiksů a mobilní platby. Tyto nadstandardní služby společnost umožňují dosáhnout vyššího příjmu na jednoho uživatele, což ji nahrazuje příjmy z poklesu uživatelů.

Google

Co se týče internetových reklam, největší konkurence Facebooku je Google. Dá se tak předpokládat, že pád Facebooku je zároveň výhrou pro Google, píše server.

Google stejně jako Facebook využívá nasbíraná data k cílené reklamě, ta jsou ale méně osobní než v případě sociálních sítí. Někteří mohou namítat, že Google, který shromažďuje mnohem více dat než Facebook, je daleko větší hrozba. Dokud se ale nejoblíbenější internetový vyhledávač bude od chování Facebooku distancovat, bude vnímán jako menší zlo, píše server.

Google se už dříve na trh sociálních sítí snažil vstoupit s několika produkty jako Google+, žádný ale nepřitáhl takovou pozornost jako Facebook.

Vývoj akcií firmy Facebook na burzovním trhu Nasdaq