Proč se HP rozděluje a komu tím prospěje

Je to trochu zjednodušující citace, ale točí se kolem pravdy. HP dlouhou dobu živilo zbytečné byrokratické a korporátní soukolí až se firma najednou probudila do reality. Kolem se zjevil trh s mobilními zařízeními a zákazníci se z vlastních datových center začali stěhovat do cloudu. HP mezitím řešilo nepovedené miliardové akvizice typu EDS a soustředilo se na oblasti, na které se soustředit nemělo.
Následky jsou známé. Finanční výsledky jsou dlouhodobě kvartál od kvartálu horší a restrukturalizace, kterou společnosti naordinovala nová šéfka Meg Whitman, už má na kontě 55 tisíc propuštěných zaměstnanců (vlna ještě nedoběhla celá).
Dvě HP
Koncem loňského roku přišlo další velké oznámení – HP se rozdělí na dvě samostatné společnosti. Každá se bude zvlášť veřejně obchodovat a bude si řešit své vlastní záležitosti. HP Enterprise spadne opět pod Meg Whitman a zaměří se na servery, sítě, storage systémy, software, cloud a podobně. HP Inc. si pak ponechá osobní počítače a tiskárny.
Byla to přitom Meg Whitman, která při svém nástupu do funkce říkala, že HP je lepší jako jeden celek. Její předchůdce Léo Apotheker, který během necelého roku své krutovlády sešup podniku velkolepým způsobem urychlil, už totiž plány na rozdělení měl. Argumentem Whitman mimo jiné bylo, že díky spojení může HP dosáhnout na výrazné slevy při dodávkách čipů a dalších hardwarových komponent nutných nejenom pro počítače, ale i serverové záležitosti.
Teď už bývalá šéfka eBaye mluví jinak. Objednávky prý nebudou problém. Když obě rozdělené firmy budou chtít a bude to dávat smysl, mohou i nadále vystupovat společně. Whitman tvrdí, že „tohle je ve skutečnosti další krok transformace“, kterou firmě naordinovala jako dlouhodobý léčebný proces.
„Nyní jsme v pozici stvořit dvě firmy na špici trhu, které budou obsluhovat dva různé typy zákazníků,“ říká Whitman. V prohlášeních každopádně slovo „zákazník“ zase tak často nepadá. Mnohem více se v nich mluví o tom, že rozdělení přinese hodnotu akcionářům. Dobře informovaní lidé z byznysu to dost často vidí podobně. „Dost možná je to poslední šance, jak z HP akcionáři ještě mohou něco dostat,“ zní často.
Počítače už rostou
Rozdělení HP na dvě firmy se ale v mnoha dalších ohledech jeví jako životaschopná myšlenka. Jak se sice ukazuje na příkladu Dellu, firma se dokáže v obou směrech reformovat i jako jeden velký celek, HP ale nemá výhodu toho, že by se stáhla z burzy.
HP uteklo dřívější postavení na trhu s počítači. Dřívější jedničku na trhu sesadilo z trůnu čínské Lenovo, které má jasné zaměření, strategii, ucelenou produktovou řadu a zajímavé ceny. HP dlouhodobě na trh chrlilo hromady „krabic“ bez zásadní vize.
Nové počítačovo-tiskárenské odnoži HP bude šéfovat Dion Weisler, kterého Meg Whitman přetáhla právě z Lenova. Pod jeho vedením tato divize v roce 2014 začala růst (čemuž samozřejmě pomohl i konec podpory Windows XP, stejně jako celému trhu). Počítačový byznys HP má ale stále velice slabou čtyřprocentní marži. HP nemá stroje a značku jako Apple a nemůže na nich vydělávat tolik. Samostatný podnik může být cestou, jak celé portfolio zjednodušit a výrazně zatraktivnit (což Meg Whitman po své příchodu hlásala).
Staré dobré tiskárny
HP je i přes značné problémy stále velkým inzerentem a snaží se svůj byznys podporovat i touto cestou. Vidět jsou v prvé řadě reklamy na tonery a tiskárny, tedy nic skutečně sexy. Na druhou stranu je to oblast, která firmě dlouhodobě generuje peníze se zajímavou marží.
„HP ročně investuje do výzkumu a vývoje pouze 2,8 procenta. Potřebuje investovat více a potřebuje skvělé nové produkty.“
Tiskárny každopádně mohou být přísunem peněz pro počítačovou odnož HP. Peníze totiž budou potřeba. HP už od dob šéfování Marka Hurda (dnes šéf Oraclu) snižuje výdaje do výzkumu a vývoje. Zatímco internetové firmy je drží i nad 10 procenty, HP v roce 2013 bylo na 2,8 procenta. Meg Whitman slibovala, že úspory z propouštění desítek tisíc lidí půjdou právě sem. HP rozhodně musí začít oslňovat něčím novým, teď moc nemá čím.
Vyčlenění počítačů od serverové části může pomoci i ve větším soustředění se. Koncová zařízení už pro uživatele nejsou jenom nudné krabice. Koncový byznys se stal módou a je odlišný od dob, kdy HP nabralo největší sílu. Zaměření na životní styl už je u HP nějakou dobu vidět. Zejména ve Státech firma cílí na mladé publikum s různými barevnými modely notebooků a podobně.
Dodávkám do firem ale naopak spojení pomáhalo. Z takzvaného „end-to-end“ propojení chce stále hodně těžit Dell. Když už firma nakupuje IT technologie, proč jí to neulehčit a na jednu fakturu nedodat vše.
A kde je ten produkt?
Firmu HP Enterprise spadající pod Meg Whitman čekají podobné problémy a výzvy jako tu počítačovou. HP sice stále prodává hodně serverů, prodeje ale meziročně neustále klesají a navíc už jsou tu jiní dravci. Běžný server se zároveň stal komoditou. Do hry navíc zřejmě bude chtít hodně promluvit Lenovo, které koupilo serverovou divizi od IBM a bude chtít zopakovat počítačový úspěch. Dell má zase volnou ruku, a když mu to dává smysl, chodí v tendrech pod cenu.
HP i tady potřebuje výzkum a vývoj a dech beroucí novinky. Jednou z nich má být projekt Moonshot, tedy servery s mobilními čipy. To se ovšem zatím jeví jako okrajová záležitost. Dá se očekávat, že HP Enterprise bude chtít letos nakupovat. Cloud má slabý a pár volných hráčů by to bylo (mluví se třeba o Rackspace). Jenže, budou peníze, když tiskárny už budou podporovat jinou firmu? Software se na výsledcích enterprise sekce podílí pouze sedmi procenty, přitom je v něm obří potenciál (což třeba Dell vidí a činí se).
HP je v cloudu a mobilních technologiích pomalé a nerozeznatelné. Celá „whitmanovská“ divize neustále klesá. HP teď slibuje revoluci v síťových technologiích a „něco“ si slibuje také od 3D tisku. V budoucnu do hry mohou promluvit také memristory, to je ale běh na dlouho trať. Firma mezitím hledá kupce svého síťového byznysu v Číně. Aféry kolem špehování tomuto vzájemnému byznysu neprospívají.
K finálnímu rozdělení HP dojde do konce fiskálního roku 2015. Akcie firmy za poslední rok narostly o více než 30 procent. Pořád tu ale chybí jasné sdělení: máme produkt, který budete chtít.