Půl hodiny zpoždění? To je v limitu
Zdeněk Poláček nervózně přešlapuje před autobusovou zastávkou na náměstí Míru v Klatovech. Doufá, že autobus městské hromadné dopravy pojede včas, a stihne vlak do Plzně. Minulý týden musel na vlakovém nádraží hodinu čekat na náhradní spoj. Mladý muž není jediný, kdo si na nedochvilnost řidičů autobusů v Klatovech stěžuje. Redaktorka Sedmičky proto týden testovala, zda řidiči dodržují jízdní řády a co jim komplikuje průjezd městem.
Nejede a nejede
Na nedělní spoj číslo 1 jedoucí ve dvě hodiny odpoledne z vlakového nádraží čekala redaktorka Sedmičky marně. Po čtvrthodině se rozhodla jít pěšky po trase autobusu. Dostihl ji v půl třetí u nemocnice. V Klatovech provozuje městskou dopravu firma ČSAD autobusy Plzeň.
Podle jejího šéfa Miroslava Hucla je zpoždění v limitu. „Víkendových spojů jezdí méně než v týdnu. Většina z nich musí čekat na důležité vlakové spoje, jako například vlak od Prahy přes Plzeň. A tady může zpoždění dosáhnout až pětačtyřiceti minut,“ vysvětluje Hucl.
Pozdní příjezd vlaku zavinil asi i zpoždění dalšího autobusu. Tentokrát to bylo ve čtvrtek, spoj číslo 2 s odjezdem ve 13.55 hodin ze zastávky pod Hůrkou. Ani o dvacet minut později, kdy reportérka dorazila na předchozí zastávku, se od lidí, kteří tam čekali, nedozvěděla nic pozitivního. Nic zatím nejelo. „Jezdím autobusem pravidelně. Na některé řidiče je spolehnutí. Jsou usměvaví, když se opozdí, omlouvají se a cestující to berou s úsměvem.
Ale někteří jsou nervózní, pak jezdí rychle, aby dohnali ztrátu,“ popisuje svou zkušenost s klatovskou dopravou Ludmila Písaříková.
Nejede, protože už jel
Zdeněk Poláček chtěl minulý týden odjet po třetí hodině odpolední vlakem do Plzně. Kdyby autobus městské hromadné dopravy jel včas, stihl by to, a ještě by si koupil v bistru na vlakovém nádraží občerstvení. Jenže stačilo patnáctiminutové zpoždění autobusu a na perónu už se díval jen na záda vlaku. „Pak jsem musel hodinu čekat na další spoj,“ zlobí se muž.
Jeho negativní zkušenost s autobusy není v tomto případě jediná. Helena Kocíková z Klatov má zase opačnou zkušenost. „Jezdím obden do práce v Lubech a večer zpátky. Už několikrát se mi stalo, že jsem šla z práce a viděla už z dálky, jak autobus míjí zastávku a jede pryč s pětiminutovým předstihem,“ líčí Kocíková.
Vysvětlení je jednoduché. Jde převážně o večerní spoje, kterých využívá podstatně méně lidí než přes den. Řidiči nemusejí zastavovat na zastávkách a pohybují se po trase mnohem rychleji. Kdo si nedá do pravidelného odjezdu autobusu minimálně pětiminutový náskok, může zaplakat. „Jednou jsem si celý týden zapisovala, kdy autobusy jezdily a s jakou přesností. Pak jsem volala na autobusové nádraží a stěžovala si. Měla jsem prý napsat písemně stížnost na ředitelství do Plzně, a tam zjednají nápravu. Jenže kdo by se s tím psal,“ ptá se Kocíková.
Na obranu řidičů autobusů je ale nutné zveřejnit kompletní výsledek redakčního testu. Většina spojů vyjížděla na minutu přesně z prvních zastávek. Po městě nabíraly malé zpoždění. Podle toho, kolik lidí stálo na jednotlivých zastávkách a také podle dopravního ruchu ve městě. Také večerní spoje jezdily včas. Ještě před dvěma lety, kdy byla ve městě rozkopaná téměř každá třetí ulice, nabíraly autobusy denně až dvacetiminutová zpoždění. Teď se situace zklidnila.
„Když je rozkopané město, mají to řidiči těžké. Ale jsou první, kdo stížnosti od cestujících odnesou,“ dodal ředitel ČSAD autobusy Plzeň Miroslav Hucl.