Recenze: Defender je jako šlechtic v montérkách

Land Rover Defender

Land Rover Defender Zdroj: e15 Michaela Szkanderová

Land Rover Defender
Land Rover Defender
Land Rover Defender
Land Rover Defender
Land Rover Defender
15
Fotogalerie

Teréňák, stěhovák a obytňák v jednom. Nový osmimístný Land Rover Defender je ikonickou klasikou zabalenou do moderního SUV, které může připomínat Kenovo macho auto, ale přitom zvládne převézt Barbie i metrovou vodou, aniž by si namočila lodičky. 

Všechny světové automobilky se předhánějí v tom, kdo nabídne více výkonných elektromobilů, zatímco inženýry Land Roveru novodobé výdobytky nechávají do značné míry chladnými. Britská značka se drží své tradice a k silnému třílitrovému nafťáku nabízí nejvýše mild-hybrid, který dvou a půl tunovému pracantovi pomáhá při rozjezdech.

Novodobá generace ikonického Defenderu je plná „maximalizace užitné hodnoty“. Toto auto v nové variantě 130 má osm míst k sezení, 5,4 metru délky, 300 koní a při zvednutí více než dva metry výšky. Samozřejmostí je pohon všech čtyř kol a spousta technických vychytávek, které umožňují autu projet téměř jakýmkoli terénem.

Zvenku nenechá největší Defender nikoho na pochybách, že jde o tradiční výrobek značky z anglického hrabství West Midlands. I přes nesčetná vylepšení a modernizace v něm lze poznat původní image modelu z 80. let minulého století.

Už na první pohled zaujme zvláštně narostlá záď při stejném rozvoru jako u kratší verze, takže auto působí trochu jako mikrobus. Protáhlý zadek ještě umocňuje klasická rezerva připevněná na zadních dveřích, jež se efektně otevírají do strany.

Z boku vystupují nápadně velká zrcátka a přední část vozu je v nepřekvapivém duchu značky navazující na původní designový rukopis zejména v případě svítilen.

Interiér je plný současných standardů, ale i tady hraje velkou roli robustnost. Příkladem jsou třeba už na první pohled rozpoznatelné šrouby ve výplních dveří či na středovém ostrůvku. To ještě umocňuje pocit z opravdového macho auta, které by klidně místo Hummera mohlo hrát roli Kenova nadupaného bouráku z filmového trháku Barbie.

Celá řada ovládacích prvků má pogumovaný povrch, což usnadňuje manipulaci. Sedí se příjemně vysoko, ovládací prvky včetně středového monitoru pro infotainment jsou na rozdíl od starší verze Defenderu velmi jednoduché a intuitivní. Interiér je povedeným mixem moderny, praktičnosti a retra. Stahovací střechu lze vysunout až nad zadní sedadla, takže vytváří v celém vozidle příjemné přirozené světlo.  

Místa v první i druhé řadě sedadel je víc než dost. Do druhé řady je zejména pro cestující menšího vzrůstu potřeba trochu povyskočit, ale při pohybu dovnitř pomáhají šikovně umístěná madla. Vlézt do třetí řady sedadel sice není úplně jednoduché, ale když už se tam dostanete, lze dosáhnout podobného komfortu jako v té druhé.

Poslední řadu sedadel lze samozřejmě sklopit, čímž posádka dosáhne většího kufru o objemu 1329 litrů. Třetí řada ho utiskuje na pouhých 389 litrů, kam se ale s přehledem vejde i velký nákup. Pokud byste ale toužili po stěhováku, lze sklopit i druhou řadu sedadel a tím je možné se dostat až na objem 2291 litrů.  

Nový Defender je mnohem komplexnějším autem než jeho předchůdci. Jízdní komfort se vyrovná luxusním příbuzným, například Range Roveru Sport. Na palubě panuje navzdory vznětovému pohonu díky perfektnímu odhlučnění až nápadné ticho.

Vzduchový podvozek ve spolupráci s pneumatikami s vysokými bočnicemi pracuje jako hodinky a díky tomu auto doslova plynule pluje na silnici. S dvou a půl tunovým mastodontem se tak nemusíte bát rychleji projíždět štěrkové cesty nebo jakékoli nerovnosti na českých silnicích. V zatáčkách drží na vozovce jako přilepené vteřinovým lepidlem, karoserie se skoro ani nenakloní. Verze 130 má navíc už ve standardní výbavě vzduchové odpružení.

Automatická osmistupňová převodovka řadí rychle a sametově, za zvuku potěšujícího brumlání motoru žene kolos kupředu. Cenou za drsnější sešlápnutí plynového pedálu je vyšší spotřeba. Oproti výrobcem udávané kombinované spotřebě okolo devíti litrů si Defender během testu vzal běžně i 11 litrů na 100 kilometrů.  

Opravdovým lordem je Defender v terénu, kde ho překoná jen málokterý konkurent. Díky systému Terrain Response 2 si auto nastaví uzávěrky a zvedne podvozek. Pochopitelně je k dispozici terénní tempomat, který pomáhá při výjezdech a sjezdech v náročných sklonech. Defender zvládne vodu až do hloubky 0,9 metru a šoférovi ještě pomáhají ultrazvukové senzory, které hloubku měří. Pro maximální usnadnění je tady ještě armáda kamer, kde nechybí ani simulace průhledné kapoty či 3D panoramatický pohled.

Vskutku příjemný je tento „big brother“ ve stísněných prostorách městské džungle či podzemních garážích, kde lze i s tak velkým autem pohodlně vyjet jen s pomocí sledování obrazovky.   Nový osmimístný Defender rozhodně nenechá německou konkurenci usnout na vavřínech, že jsou to právě auta z Mnichova, Stuttgartu či z Ingolstadtu, která vládnou evropskému terénnímu luxusu.

Tento lord z Coventry si ale na rozdíl od naleštěných německých protivníků přímo žádá, abyste ho pořádně pokřtili blátem a prachem. Je to zkrátka šlechtic v montérkách.      

Land Rover Defender 130 d300  

  • Motory: mild-hybridní vznětový šestiválec Výkon: 221 kW/300 PS
  • Zrychlení z 0 na 100 km/h: 7,5 sekundy Kombinovaná spotřeba: 8,7 l/100 km
  • Cena testovaného vozu: od 2 433 683 Kč  
  • Plusy: jízda v terénu, kamerový systém, motor, odhlučnění interiéru
  • Minusy: těžkopádný ve městě, vyšší spotřeba