Levné elektromobily znásobily zisk čínského giganta. Do Evropy vstupuje s masivní výhodou

Takto probíhá výroba elektromobilů BYD v bývalém hlavním městě Číny Si-anu.

Takto probíhá výroba elektromobilů BYD v bývalém hlavním městě Číny Si-anu. Zdroj: Profimedia

BYD Atto 3
Model Atto 3.
Elektromobil čínské automobilky BYD s názvem Han.
Elektromobil čínské automobilky BYD s názvem Han.
Elektromobil čínské automobilky BYD s názvem Tang.
8
Fotogalerie

Čínský výrobce elektromobilů BYD, který loni skoncoval s produkcí spalovacích aut, se v letošním prvním pololetí poprvé vměstnal mezi deset největších automobilek světa dle prodejů. Skvělé výsledky gigantu z Šen-čenu, jenž v pololetí ztrojnásobil zisk a tržby navýšil o 73 procent, se však mohou ukázat jako noční můra zkostnatělých evropských koncernů. Čilý exportér BYD se totiž poohlíží i po vlastní továrně na starém kontinentu.

Na milion a čtvrt prodaných vozů navýšil BYD prodeje za prvních šest měsíců, meziročně tedy na téměř dvojnásobek. Zisk společnosti, do které dříve investoval i Berkshire Hathaway legendárního Warrena Buffetta, rostl ještě rychleji. V pololetí se zvýšil meziročně o 205 procent na v přepočtu 33,5 miliardy korun. Tržby vzrostly o 73 procent na téměř osm set miliard korun.

Díky rozšíření modelové řady tak největší čínská automobilka prodala více než značky jako Mercedes-Benz, BMW či Tesla. Zatímco ještě předloni nebyl BYD ani ve dvacítce globálně nejprodávanějších značek, letos je i po ukončení výroby spalovacích vozů desátý. A cílí ještě výše. Vedle exportu, kterým posiluje v jihovýchodní Asii i Rusku, odkud se západní či japonské automobilky stáhly v důsledku ruského vpádu na Ukrajinu, má další růst zajistit stavba továren v zahraničí. Terčem jsou hlavně evropské trhy.

„O výrobcích elektromobilů BYD a Geely budeme slýchat v Evropě nejvíce. Obrovskou výhodu oproti evropským koncernům typu Volkswagen či Stellantis jim dává kontrola nad náklady v rámci dodavatelského řetězce. Ať už se jedná o takřka jakoukoliv surovinu, Čína je hlavním těžařem nebo zpracovatelem. Takřka cokoliv, co se vytěží v Austrálii nebo třeba v Jižní Americe, stejně projde Čínou,“ připomíná expert EY na automobilový sektor Petr Knap.

Konečné ceny plně elektrických bateriových vozů BYD prodávaných v Číně tak jsou v mnoha případech o desítky procent nižší oproti evropské konkurenci. Cenově velmi konkurenční zůstávají tyto vozy i poté, co se jejich cena navýší o náklady na transport do Evropy, kde musí splňovat přísnější bezpečnostní nařízení. Například sportovně-užitkový vůz Atto 3 byl v červenci nejprodávanějším elektromobilem ve Švédsku.

„Tahle klíčová výhoda v oblasti nákladů se podle mého názoru přenese i do plánovaných továren BYD v Evropě. Automobilka také těží ze stále ještě nižší ceny práce a energií v Číně. Díky tomu a také díky své významné vertikální integraci patří spolu s Teslou k lídrům v oblasti výzkumu a vývoje baterií,“ dodává Knap.

Na domácím trhu v Číně těží z výhod naplno. BYD drží pozici nejprodávanějšího výrobce, jen v červnu „udal“ 221 tisíc aut. Držel tak téměř 12procentní podíl. S deseti procenty následoval Volkswagen, osmi Toyota, šesti Honda, pěti Changan a čtyřmi Tesla. V segmentu plug-in hybridů a plně elektrických bateriových vozů držel BYD třetinový podíl, druhá Tesla měla přes jedenáct procent. Nejvýše umístěný evropský výrobce Volkswagen byl osmý s necelými dvěma procenty podílu.

Čínským výrobcům se nedaří „jen“ doma na největším trhu světa, ale i v expanzi za jeho hranice. V prvním pololetí vyvezly přední čínské automobilky 2,14 milionu aut, meziročně o 76 procent více. BYD je sice jediný mezi deseti největšími automobilkami světa, do TOP 20 se ale dostali i čínští výrobci Geely (13. místo), Changan (14. místo) a Chery (17. místo). Odbyt všech zmíněných rostl dvouciferným tempem.

Podívejte se na modelovou řadu čínské automobilky BYD: