Recenze: Nehysterická zpráva o současné české žurnalistice

Mimořádná zpráva

Mimořádná zpráva Zdroj: Pilot film

Mimořádná zpráva
2

Nový dokument Tomáše Bojara Mimořádná zpráva s klidem a jemným humorem na příkladu dvou redakcí připravujících zprávu o rozhodnutí Miloše Zemana o druhé prezidentské kandidatuře přispívá do diskuse o dnešním stavu novinářské i politické kultury.

Může být zajímavý dokument, který sleduje, jak se dvě novinářské redakce snaží zjistit, zda bude Miloš Zeman znovu kandidovat na prezidenta? Když výsledek už dávno známe, protože film sleduje dění jednoho dne v březnu 2017?

Tomáš Bojar ukázal, že ano a nejen pro studenty žurnalistiky. Jeho novinka Mimořádná zpráva, podobně jako “fotbalové” dokumenty Dva nula a FC Roma, na nichž se podílel, pozoruje dění bez vlastního slovního komentáře, s klidem, který divákovi nechává prostor pro vlastní úvahy o obyčejnosti i neobyčejnosti novinářské práce a zároveň ho nenápadně vede k respektu ke svým protagonistům.

Bojar si vybral dvě nebulvární redakce, Českou televizi, kde natáčel on sám, a Hospodářské noviny, kam vyslal štáb pod vedením Martina Marečka. Volba Mladé fronty Dnes nebo Lidových novin, tedy jednoho z médií spadajících pod Agrofert, mohla přinést kontrastnější i kontroverznější obsah. Takhle se obě pozorované skupiny chovají docela podobně, s ohledem na své odlišné potřeby. ČT řeší, jak technicky získá z uzavřené akce pro prezidentovy příznivce videomateriál a připravuje živý vstup, kvůli němuž musí jediná významná ženská postava ve filmu, mladá redaktorka Mariana Kopecká, čekat v zimě na dešti, vystresovaná technickými potížemi. V Hospodářských novinách mezitím píšou dvě verze článků, vymýšlí dvě titulní strany a potvrzují si své zdroje, které jim smskou sdělí, zda Zeman řekl ano, či ne.

Pohled do zákulisí ukazuje novináře jako mužský spolek zkušených, korektních a docela pohodových profesionálů. Normálních inteligentních lidí s vlastními názory pronášenými ve formě vtipných glos, kteří s kolegy či kontakty chodí i na oběd, pokud ho nezkonzumují rovnou u počítače, a v práci jsou ochotní trávit celý den, jen aby jednu zprávu přinesli o půl dne dřív, než bude oznámena oficiálně. Miloš Zeman jim vše schválně ztížil, což oni komentují skoro už s hořkým úsměvem, ale bez senzacechtivosti, nesnášenlivosti a jednostrannosti, kterou jim politici rádi přisuzují. Film obsahuje i chyby, které se musí opravit, debaty o šťávě a cigárku nebo dlouhé vymýšlení jednoho titulku, tedy scény, které přinášejí jemný ironický humor, další poznávací znamení Bojarova dokumentárního stylu. I zda se kvůli jedné mimořádné zprávě nevykládá moc energie, patří k otázkám k úvaze, k níž snímek míří.

Jeho tak akorát stručné shrnutí jednoho výseku jednoho pracovního dne vypadá vcelku nenápadně. V přetrvávajících časech dezinformací a střetů novinářů s politiky přitom vstupuje jako vzácně vyklidněný, nehysterický příspěvek do debaty o současné zpravodajské i politické kultuře. Jak poznamená jeden z novinářů, po oznámení Zemanovy kandidatury na novináře čekalo a čeká podobných dnů víc.

Mimořádná zpráva

(dokument, ČR 2018, 73 min.)

Režie a scénář: Tomáš Bojar